środa,
Pong – symulacja tenisa stołowego
29 listopada 1972 roku firma Atari wydała grę Pong – przełomową pozycję w historii przemysłu gier komputerowych.
Gra Pong to symulacja tenisa stołowego, jej autorem był Allan Alcorn. Projekt nie był planowany jako przedsięwzięcie komercyjne, powstał w ramach ćwiczenia szkoleniowego. Alcorn miał olbrzymie doświadczenie w elektrotechnice i informatyce, jednak nigdy wcześniej nie projektował gier. Aby gra nie była zbyt nudna, zadbał o takie szczegóły jak kąt odbicia piłki czy jej przyspieszenie w miarę rozgrywki. Z powodu błędów w kodzie aplikacji paletki nie mogły przemieszczać się w stronę środka ekranu, jednak autor zaniechał poprawek, ponieważ uznał, że zwiększy to poziom trudności gry i przyspieszy jej zakończenie. Współzałożyciel Atari, Nolan Bushnell, był tak zafascynowany efektem prac, że zdecydował o seryjnej produkcji gry.
Automat z grą Pong odniósł niebywały sukces komercyjny, przynosił czterokrotnie wyższe zyski w porównaniu do innych automatów na monety. O jego powodzeniu świadczą nawet pierwsze problemy techniczne – mechanizmy zacinały się z powodu nadmiaru wrzuconych ćwierćdolarówek. Przeciętnie do jednego automatu gracze wrzucali 40 dolarów dziennie. Atari otrzymywało coraz więcej zamówień. Pojawiły się duże ilości klonów – Atari zaniedbało kwestie patentowe. Wiele publikacji opisuje Ponga jako dzieło, które stało się podstawą przemysłu gier komputerowych. Wcześniej istniało już kilka podobnych gier, np. Tennis for Two, czy tenis stołowy z konsoli Magnavox Odyssey, jednak Pong jako pierwszy odniósł sukces komercyjny.