Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Magnavox Odyssey – pierwsza konsola do gier

sobota,

Magnavox Odyssey – pierwsza konsola do gier

7 maja 1967 roku światło dzienne ujrzał prototyp pierwszej na świecie konsoli do gier.

Twórcą pierwszej konsoli był amerykański wynalazca i inżynier niemieckiego pochodzenia Ralph Baer. Początkowo wpadł na pomysł wbudowania maszyny do gier w telewizor, ale producent, z którym współpracował, nie wykazał tym zainteresowania. We wrześniu 1966 roku Baer spisał na kilku kartkach założenia projektu konsoli i przystąpił do pracy. 7 maja 1967 roku był gotowy prototyp urządzenia i rozegrano pierwszą dwuosobową grę.

1 października 1968 roku Ralph Baer zaprezentował publicznie konsolę Brown Box wraz z kilkoma grami, były to m.in. tenis stołowy, siatkówka, piłka nożna oraz gra sterowana przy użyciu pistoletu świetlnego. W 1970 roku Baer sprzedał prawa do urządzenia firmie Magnavox. W efekcie w 1972 roku na rynek trafiła konsola Magnavox Odyssey.

Konsola z firmy Magnavox nie osiągnęła dobrych wyników sprzedaży. Prawdopodobnie zaważyły na tym błędy popełnione podczas kampanii reklamowej. Producent traktował konsolę jako poboczny wyrób zwiększający sprzedaż telewizorów. Wielu potencjalnych nabywców sądziło, że urządzenie działa wyłącznie z telewizorami marki Magnavox. Kiedy kilka lat później debiutowała konsola Atari, na jej opakowaniach umieszczono wyeksponowaną informację, że urządzenie pracuje z każdym telewizorem. Firma Magnavox niskie zyski ze sprzedaży Oddysey powetowała sobie w inny sposób. Ponieważ prawa zakupione od Baera obejmowały duży obszar pomysłów na wczesnym rynku gier video opłaty licencyjne i odszkodowania za naruszenie patentów przyniosły miliony dolarów.

Konsola Magnavox Odyssey była stosunkowo prostą konstrukcją. Nie posiadała procesora, możliwości wyświetlania kolorów i generowania dźwięku. Do budowy wykorzystano 40 diód oraz 40 tranzystorów. Powstało 12 gier, które były wbudowane w urządzenie. Kartridże używane w celu uruchomienia gry nie posiadały żadnej pamięci, zapewniały one jedynie przełączenie konsoli w inny tryb pracy. Dodatkowo widok kilku kartridży dołączonych do produktu dawał klientowi wrażenie posiadania wielu gier, w rzeczywistości były one mało zróźnicowane, np. tenis różnił się od hokeja jedynie obecnością bramek i statycznymi obrazami zawodników. Z konsolą dostarczano specjalne plansze, które dzięki elektryczności statycznej można było zamocować na ekranie komputera. Elementy umieszczone na planszach dawały wrażenie głębi i kolorowego obrazu. Niespotykane obecnie rozwiązanie posiadał kontroler, sterowanie było możliwe dzięki obrotowym gałkom.

Artykuł: Conformité Européenne

Conformité Européenne

Artykuł: Display Stream Compression

Display Stream Compression

Artykuł: High Dynamic Range

High Dynamic Range

Artykuł: PiP i podobne technologie

PiP i podobne technologie

Artykuł: Rozdzielczość i częstotliwość odświeżania monitora

Rozdzielczość i częstotliwość odświeżania monitora

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły