środa,
Sejm Dzieci i Młodzieży
Sejm Dzieci i Młodzieży (Sejm DiM, SDiM) to akcja propagująca parlamentaryzm wśród młodzieży z gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Jej pierwsza edycja miał miejsce 1994 roku. Kadencja młodych posłów trwa jeden rok. SDiM składa się z 460 posłów, dokładnie tak jak Sejm RP. Liczba mandatów w&mnsp;województwie jest proporcjonalna do liczby uczniów w gimnazjach i szkołach średnich w danym regionie.
Polski Sejm Dzieci i Młodzieży to pierwsza tego typu inicjatywa w Europie. Aktualnie podobne przedsięwzięcia podjęto jeszcze w Republice Francuskiej, Portugalii, Królestwie Wielkiej Brytanii, Finlandii i Republice Czech.
Jedyna sesja w roku odbywa się 1 czerwca w Dzień Dziecka, do tej pory jedynie w 2018 roku w związku z trwającym w Sejmie protestem niepełnosprawnych przełożono obrady na wrzesień. W 1999 roku Sejm Dzieci i Młodzieży się nie odbył.
Do 2009 roku przyznawanie mandatu odbywało się na drodze konkursu literackiego, w którym prace były oceniane przez komisję wyznaczoną przez Kuratorów Oświaty w poszczególnych województwach. Od 2010 roku młodzi posłowie pracują w zespołach dwuosobowych, a mandat otrzymują ci, których relacja z podejmowanych lokalnie działań społecznych związanych z tematyką sesji zostaną najwyżej ocenione.
Sesje Sejmu Dzieci i Młodzieży
Sesja | Rok | Temat przewodni |
---|---|---|
XXVIII | 2022 | Jakie ideały żołnierzy Armii Krajowej i Narodowych Sił Zbrojnych przetrwały i odniosły zwycięstwo? Które z tych wartości są dla Ciebie ważne? Przedstaw na przykładzie wybranego bohatera lub bohaterki. |
XXVII | 2021 | Śladami kardynała Stefana Wyszyńskiego – w poszukiwaniu drogowskazów we współczesnym świecie według wartości i ideałów Prymasa Tysiąclecia. |
XXVI | 2020 | Sesja odwołana w Związku z sytuacją epidemiczną w Polsce. |
XXV | 2019 | Posłowie Sejmu II RP. Ich losy i działalność w okresie II wojny światowej i okupacji |
XXIV | 2018 | Posłowie pierwszego Sejmu Niepodległej |
XXIII | 2017 | Przestrzeń publiczna jako miejsce wolne od symboli propagujących systemy totalitarne. Lokalni bohaterowie w przestrzeni publicznej |
XXII | 2016 | Miejsca Pamięci - materialne świadectwo wydarzeń szczególnych dla lokalnej i narodowej społeczności |
XXI | 2015 | Miejsca młodych – Jakiej przestrzeni publicznej potrzebuje młodzież |
XX | 2014 | Wybory parlamentarne |
XIX | 2013 | Lokalny ekorozwój |
XVIII | 2012 | Samorządność i demokracja w szkole |
XVII | 2011 | Wolontariat na rzecz aktywności obywatelskiej |
XVI | 2010 | Nasz samorząd uczniowski |
XV | 2009 | Młodzi wobec wydarzeń roku 1989 |
XIV | 2008 | Poseł naszych marzeń – szkic do portretu |
XIII | 2007 | Moja ojczyzna wobec procesów globalizacyjnych |
XII | 2006 | Ekologia – wybór przyszłości |
XI | 2005 | Demokracja – warunki jej umacniania |
X | 2004 | Dobro Rzeczypospolitej – najwyższym prawem |
IX | 2003 | Moja Ojczyzna – państwem demokratycznym |
VIII | 2002 | Europa – dialog kultur |
VII | 2001 | Szkoła – przyjaznym i bezpiecznym środowiskiem |
VI | 2000 | Reforma edukacji |
-- | 1999 | W 1999 Sejm Dzieci i Młodzieży nie odbył się |
V | 1998 | Wspólna Europa i nasze, Polski, dążenie do członkostwa w niej |
IV | 1997 | Samorządność dzieci i młodzieży w szkole i w miejscu zamieszkania |
III | 1996 | Jaka powinna być moja szkoła? |
II | 1995 | Prawa dziecka zawarte w ratyfikowanej przez Polskę Konwencji o Prawach Dziecka |
I | 1994 | Wojna – zagrożeniem szczęśliwego dzieciństwa |