środa,
Sejm Dzieci i Młodzieży
Sejm Dzieci i Młodzieży (Sejm DiM, SDiM) to akcja propagująca parlamentaryzm wśród młodzieży z gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Jej pierwsza edycja miał miejsce 1994 roku. Kadencja młodych posłów trwa jeden rok. SDiM składa się z 460 posłów, dokładnie tak jak Sejm RP. Liczba mandatów w&mnsp;województwie jest proporcjonalna do liczby uczniów w gimnazjach i szkołach średnich w danym regionie.
Polski Sejm Dzieci i Młodzieży to pierwsza tego typu inicjatywa w Europie. Aktualnie podobne przedsięwzięcia podjęto jeszcze w Republice Francuskiej, Portugalii, Królestwie Wielkiej Brytanii, Finlandii i Republice Czech.
Jedyna sesja w roku odbywa się 1 czerwca w Dzień Dziecka, do tej pory jedynie w 2018 roku w związku z trwającym w Sejmie protestem niepełnosprawnych przełożono obrady na wrzesień. W 1999 roku Sejm Dzieci i Młodzieży się nie odbył.
Do 2009 roku przyznawanie mandatu odbywało się na drodze konkursu literackiego, w którym prace były oceniane przez komisję wyznaczoną przez Kuratorów Oświaty w poszczególnych województwach. Od 2010 roku młodzi posłowie pracują w zespołach dwuosobowych, a mandat otrzymują ci, których relacja z podejmowanych lokalnie działań społecznych związanych z tematyką sesji zostaną najwyżej ocenione.
Sesje Sejmu Dzieci i Młodzieży
| Sesja | Rok | Temat przewodni |
|---|---|---|
| XXVIII | 2022 | Jakie ideały żołnierzy Armii Krajowej i Narodowych Sił Zbrojnych przetrwały i odniosły zwycięstwo? Które z tych wartości są dla Ciebie ważne? Przedstaw na przykładzie wybranego bohatera lub bohaterki. |
| XXVII | 2021 | Śladami kardynała Stefana Wyszyńskiego – w poszukiwaniu drogowskazów we współczesnym świecie według wartości i ideałów Prymasa Tysiąclecia. |
| XXVI | 2020 | Sesja odwołana w Związku z sytuacją epidemiczną w Polsce. |
| XXV | 2019 | Posłowie Sejmu II RP. Ich losy i działalność w okresie II wojny światowej i okupacji |
| XXIV | 2018 | Posłowie pierwszego Sejmu Niepodległej |
| XXIII | 2017 | Przestrzeń publiczna jako miejsce wolne od symboli propagujących systemy totalitarne. Lokalni bohaterowie w przestrzeni publicznej |
| XXII | 2016 | Miejsca Pamięci - materialne świadectwo wydarzeń szczególnych dla lokalnej i narodowej społeczności |
| XXI | 2015 | Miejsca młodych – Jakiej przestrzeni publicznej potrzebuje młodzież |
| XX | 2014 | Wybory parlamentarne |
| XIX | 2013 | Lokalny ekorozwój |
| XVIII | 2012 | Samorządność i demokracja w szkole |
| XVII | 2011 | Wolontariat na rzecz aktywności obywatelskiej |
| XVI | 2010 | Nasz samorząd uczniowski |
| XV | 2009 | Młodzi wobec wydarzeń roku 1989 |
| XIV | 2008 | Poseł naszych marzeń – szkic do portretu |
| XIII | 2007 | Moja ojczyzna wobec procesów globalizacyjnych |
| XII | 2006 | Ekologia – wybór przyszłości |
| XI | 2005 | Demokracja – warunki jej umacniania |
| X | 2004 | Dobro Rzeczypospolitej – najwyższym prawem |
| IX | 2003 | Moja Ojczyzna – państwem demokratycznym |
| VIII | 2002 | Europa – dialog kultur |
| VII | 2001 | Szkoła – przyjaznym i bezpiecznym środowiskiem |
| VI | 2000 | Reforma edukacji |
| -- | 1999 | W 1999 Sejm Dzieci i Młodzieży nie odbył się |
| V | 1998 | Wspólna Europa i nasze, Polski, dążenie do członkostwa w niej |
| IV | 1997 | Samorządność dzieci i młodzieży w szkole i w miejscu zamieszkania |
| III | 1996 | Jaka powinna być moja szkoła? |
| II | 1995 | Prawa dziecka zawarte w ratyfikowanej przez Polskę Konwencji o Prawach Dziecka |
| I | 1994 | Wojna – zagrożeniem szczęśliwego dzieciństwa |