czwartek,
Testowanie karty graficznej - glmark2
Jedną z możliwości pomiaru wydajności sprzętu komputerowego są programy zwane potocznie benchmarkami. Jednym z tego typu narzędzi dostępnych w systemach z rodziny Linux jest glmark2 przeznaczony do testów karty graficznej. Aplikacja przeprowadza serię testów polegających na renderowaniu różnych rodzajów grafiki i animacji. Do tego celu wykorzystywane są funkcje udostępniane przez OpenGL (ang. Open Graphics Library). Narzędzie jest bardzo proste w obsłudze.
Program jest dostępny w repozytoriach wielu dystrybucji systemu Linux, jego instalacja w Ubuntu jest standardowa:
sudo apt install glmark2
Program można uruchomić poprzez wpisanie komendy w terminalu:
glmark2
Po uruchomieniu programu otwierane jest dodatkowe okno z podglądem generowanej grafiki, po przejściu wszystkich testów wyświetlany jest wynik testu. Domyślnie okno z renderowanymi scenami ma wymiary 800×600 pikseli, można to zmienić w wywołaniu programu, np. poniższa komenda otworzy okno o wymiarach 1920×1080 pikseli:
glmark2 -s 1920x1080
Dostępna jest także opcja uruchomiające testy w obszarze całego dostępnego ekranu:
glmark2 --fullscreen
Ciekawą możliwością jest możliwość przeprowadzenia jedynie wybranych testów z samodzielnie ustawionymi parametrami:
glmark2 -b shading:duration=3.0
Parametry i wybrane testy można łączyć:
glmark2 -b shading:duration=8.0:shading=phong -b texture
Program może wyświetlać wszystkie parametry dostępne dla danego testu:
glmark2 -b shading --show-all-options
Szczegółową listę wszystkich dostępnych scen uzyskasz za pomocą komendy:
glmark2 -l