Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Niszczyciel ORP „Burza”

czwartek,

Niszczyciel ORP „Burza”

27 maja 1940 pod francuskim Sangatte polski okręt razem z brytyjskimi niszczycielami ostrzelał niemiecki oddział zmotoryzowany i stoczył walkę z bombowcami Luftwaffe.

W 1926 roku Polska Marynarka Wojenna zamówiła dwa niszczyciele we francuskiej stoczni Chantiers Navals Français. Bliźniaczym okrętem „Burzy” był ORP „Wicher”. 16 kwietnia 1929 roku „Burza” została zwodowana. Latem 1932 roku przekazano okręt Polakom. 10 sierpnia 1932 roku na niszczycielu poniesiono polską banderę.

Wobec przewagi niemieckiej floty na Bałtyku istniało duże prawdopodobieństwo zatopienia polskich największych jednostek już w pierwszych dniach wojny. Plan wycofania trzech niszczycieli do portów brytyjskich został ogłoszony w rozkazie specjalnym Dowódcy Floty kontradmirała Unruga z 26 sierpnia 1939 roku. Operacja ta jest określana przez historyków jako plan „Peking”. Peking to przedwojenna pisownia nazwy stolicy Chin, a trzykrotny sygnał radiowy „Peking” miał oznaczać uruchomienie jednego z wariantów operacji. 30 sierpnia dowódcy niszczycieli ORP „Błyskawica”, ORP „Burza” oraz ORP „Grom” otrzymały sygnał rozpoczynający operację ewakuacji. 1 września polskie niszczyciele znajdowały się już na Morzu Północnym i niezagrożone dotarły do portu. Los czwartego polskiego niszczyciela pozostawionego na Bałtyku potwierdza słuszność planu „Peking”, ORP „Wicher” został zatopiony 3 września i nie odegrał większej roli podczas działań wojennych.

Już 6 września niszczyciel ORP „Burza” przeprowadził swój pierwszy patrol bojowy przeciw okrętom podwodnym. W 1940 roku okręt brał udział w kampanii norweskiej oraz kampanii francuskiej. 27 maja 1940 roku pod francuskim Sangatte „Burza” została bezpośrednio trafiona dwiema bombami lotniczymi. Uszkodzenia były tak duże, że okręt musiał być holowany do macierzystego portu. Remont był okazją do modernizacji okrętu. Wzmocniono uzbrojenie przeciwlotnicze i zainstalowano nowe wyrzutnie bomb głębinowych.

W czasie wojny okręt pływał w konwojach atlantyckich i patrolach bojowych. Wiosną 1944 roku okręt został wycofany ze służby liniowej. Od listopada 1944 stał się okrętem szkolnym. Po demobilizacji Polskich Sił Zbrojnych opuszczono polską banderę i jednostkę przekazano dla Royal Navy. W 1951 roku „Burza” wróciła do Polski. W Marynarce Wojennej PRL okręt był elementem składowym obrony przeciwlotniczej. Wiązało się to z kolejnymi modernizacjami jednostki. Zamontowano nowe działa i usunięto wyrzutnie torpedowe. W miejsce trzech kominów pojawiły się dwa – wąski i szeroki.

W 1959 roku „Burza” zakończyła czynną służbę i od maja 1960 stała się okrętem–muzeum w Gdyni. 1 maja 1976 jej rolę przejął ORP „Błyskawica”. Przez krótki czas „Burza” była wykorzystywana jako poligon przeciwpożarowy. We wrześniu zasłużony okręt zezłomowano w Świnoujściu.

Rok temu na naszej stronie…

Artykuł: Jerzy Różycki

Jerzy Różycki

Artykuł: Bitwa pod Ujściem

Bitwa pod Ujściem

Artykuł: Henryk Jordan – pionier wychowania fizycznego

Henryk Jordan – pionier wychowania fizycznego

Artykuł: Historia letnich igrzysk olimpijskich

Historia letnich igrzysk olimpijskich

Artykuł: Międzynarodowy Dzień Szachów

Międzynarodowy Dzień Szachów

Artykuł: Bitwy potopu szwedzkiego

Bitwy potopu szwedzkiego

Artykuł: Henryk Zygalski

Henryk Zygalski

Artykuł: Historia polskiej piłki nożnej

Historia polskiej piłki nożnej

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły