Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Polski Fiat 126p

środa,

Polski Fiat 126p

Fiat 126 był produkowanym w latach 1972–2000 niewielkim samochodem osobowym włoskiego producenta Fiat. Pojazd stanowił rozwinięcie i udoskonaleniem oferowanego od 1957 roku popularnego samochodu Fiat 500, zachowano koncepcję dwudrzwiowego samochodu napędzanego czterosuwowy benzynowym silnikiem zamontowanym w tylnej części korpusu. Fiat 126 otrzymał bardziej kanciaste nadwozie oraz wiele modyfikacji, m.in. zwiększoną moc silnika, dwuobwodowy układ hamulcowy, synchronizację w czterostopniowej skrzyni biegów. W założeniach projektantów czteroosobowym samochodem miało podróżować dwoje dorosłych i dwójka dzieci.

Fiata 126 wytwarzano nie tylko we Włoszech, ale także jako Polski Fiat 126p na licencji udzielonej polskiej Fabryce Samochodów Małolitrażowych obejmującej wytwórnie w Bielsku-Białej i Tychach. Łącznie powstało 4 671 586 egzemplarzy Fiata 126, z czego 3 318 674 wyprodukowano w Polsce. W rozbiciu na zakłady w Bielsku-Białej i Tychach było to odpowiednio 1 152 325 i 2 166 349 egzemplarzy. 897 316 Fiatów 126 polskiej produkcji trafiło na eksport.

Polskie poszukiwania licencjodawcy samochodu osobowego klasy popularnej rozpoczęły się pod koniec lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. W tych czasach nasz kraj rządzony przez komunistów nie dysponował zbyt wieloma środkami finansowymi i część należności za licencję chciano spłacić gotowymi samochodami lub ich częściami, znacznie zawęziło to krąg potencjalnych kontrahentów. Na polskie warunki zgodził się Fiat, Włosi zaproponowali dwa modele samochodów, Fiata 127 i oraz Fiata 126. Przy wyborze decydujące stały się niższe koszty produkcji, zdecydowano się na Fiata 126. 29 października 1971 roku Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego „Pol-Mot” i Fiat podpisały o współpracy technicznej i licencyjnej.

1 stycznia 1972 roku na skutek przekształcenia Wytwórni Sprzętu Mechanicznego w Bielsku-Białej powstała Fabryka Samochodów Małolitrażowych. 9 listopada na placu Defilad w Warszawie oficjalnie zademonstrowano Fiata 126, od 5 lutego 1973 roku można było wpłacać przedpłaty na zakup tego samochodu w banku PKO. Ówcześnie oficjalna pensja minimalna w Polsce wynosiła tysiąc złotych, cenę samochodu wyznaczono na 69 tysięcy. 6 czerwca 1973 roku taśmę produkcyjną Fabryki Samochodów Małolitrażowych opuścił pierwszy Fiat 126p. Oficjalna produkcja ruszyła 22 lipca. Jeszcze latem Fiaty 126p trafiły na rynek, cena pojazdu na giełdach samochodowych sięgała 110 tysięcy złotych. Różnice między oficjalną a rynkową ceną wynikały z braku możliwości zaspokojenia popytu, co było typowe w czasach PRL.

Polski Fiat 126p był produkowany w Polsce nieprzerwanie przez 27 lat. Jest uważany za samochód, który zmotoryzował polskie społeczeństwo, zdecydowały o tym relatywnie niska cena oraz prosta konstrukcja pozwalająca na samodzielne wykonywanie napraw. Przez lata produkcji powstało kilka modeli tego pojazdu. Produkcję tego „Maluchów” zakończono 22 września 2000 roku.

Artykuł: DRAM Speculative Leadoff

DRAM Speculative Leadoff

Artykuł: Burst Mode DMA

Burst Mode DMA

Artykuł: Tryby DMA

Tryby DMA

Artykuł: DMA w kontekście historycznym

DMA w kontekście historycznym

Artykuł: Bezpośredni dostęp do pamięci

Bezpośredni dostęp do pamięci

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły