czwartek,
Czarny piątek
Czwarty piątek listopada to wielkie wyprzedażowe szaleństwo.
„Żaden naród nie został nigdy zrujnowany przez handel”
–– Benjamin Franklin.
Czarny piątek, a właściwie Black Friday, przywędrował do nas zza oceanu. W Stanach Zjednoczonych piątek po Dniu Dziękczynienia był tradycyjnym początkiem sezonu zakupów przedświątecznych. W tym kraju czarny piątek dla sprzedawców jest często najbardziej dochodowym dniem w roku – od wielu lat w zakupowym szaleństwie bierze udział ponad sto milionów Amerykanów.
Z powodów komercyjnych od początku XXI wieku zwyczaj ten trafia do coraz większej liczby krajów. Od roku 2016 obecny jest również w Polsce. W czarny piątek oferowane są jednodniowe okazje i zniżki. Wiele sklepów prowadzi sprzedaż w dodatkowych godzinach. Możliwości zakupowe znacznie poszerzają sklepy internetowe, wiele towarów można nabyć, nie zważając na granice. Niektórzy sprzedawcy rozpoczynają akcję kilka dni wcześniej.
Odnotowane w statystykach przychody sklepów w czarny piątek stale rosną. Aby jeszcze bardziej zwiększyć zyski, właściciele sklepów internetowych wymyślili kolejny taki dzień. Jest nim Cyber Monday, pierwszy poniedziałek po Święcie Dziękczynienia.