Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Narysuj Pacmana

środa,

Narysuj Pacmana

Narysowanie bohatera kultowej gry z lat osiemdziesiątych w programie Inkscape nie jest szczególnie trudnym zadaniem nawet dla początkującego. Pacman przyniósł miliardy dolarów zysku i miał wpływ na cały przemysł rozrywkowy – produkowano koszulki, figurki, książki, komiksy, powstały dwa seriale animowane, film fabularny, utwory muzyczne. Autorem gry był Japończyk Tōru Iwatani. Podobno Pacman narodził się, kiedy jego twórca wpatrywał się w leżącą na stole pizzę. Miała ona wycięty jeden kawałek – stąd wzięła się paszcza bohatera gry. Większość ówczesnych popularnych gier polegała na strzelaniu w kosmosie, gra o jedzeniu była bardzo oryginalna.

Do narysowania Pacmana będą potrzebne dwa narzędzia, „Wskaźnik” (skrót klawiszowy S lub F1) oraz „Okrąg” (skrót klawiszowy E lub F5). Działają one zgodnie z nazwą, jedna potrafią także dużo więcej. Za pomocą „Wskaźnika” można dodatkowo m.in. zmieniać rozmiar obiektów, przemieszczać je i obracać. „Okrąg” narysuje także elipsę. Obydwa narzędzia można wybrać również bez klawiatury z paska narzędzi znajdującego się z lewej strony okna aplikacji.

Za pomocą narzędzia „Okrąg” pomagając sobie wciśniętym klawiszem Ctrl, narysuj koło.

Na początku na pewno nie zgadzają się kolory, jednak łatwo je zmienić. Zaznacz narysowane koło „Wskaźnikiem” i kliknij żółty kolor z palety barw znajdującej się na dole okna aplikacji. Później ze wciśniętym klawiszem Shitf kliknij czarny kolor z palety.

Szerokość konturu można zmodyfikować. Wciśnij skrót klawiszowy Shift+Ctrl+f albo wybierz z menu aplikacji pozycję „Obiekt”, a następnie opcję „Wypełnienie i kontur…”. W zakładce „Styl konturu” znajdziesz potrzebne do modyfikacji opcje.

Jeśli jest inaczej, zmień narzędzie na „Wskaźnik” i zaznacz koło. Wciśnij skrót Ctrl+d, powstanie duplikat koła. Złap myszą dowolną strzałkę z otoczenia obiektu i ze wciśniętym klawiszem Ctrl zmniejsz nowe koło. Trzeba jeszcze nadać mu czarny kolor i przesunąć na właściwe miejsce (później można je jeszcze dokładniej ustawić).

Wybierz narzędzie „Okrąg” i kliknij żółte koło. Pojawią się uchwyty, złap myszą ten w kształcie koła i przeciągnij go w górę. Kursor myszy powinien być na zewnątrz koła.

Pojawi się nowy uchwyt w kształcie koła, przeciągnij go w dół. Pacman jest narysowany.

Artykuł: Funkcjonowanie jednostek oświaty

Funkcjonowanie jednostek oświaty

Artykuł: Kontrola poprawności danych

Kontrola poprawności danych

Artykuł: Usprawnienie obsługi danych z formularza

Usprawnienie obsługi danych z formularza

Artykuł: PHP: Tablice wielowymiarowe

PHP: Tablice wielowymiarowe

Artykuł: Raspberry Pi

Raspberry Pi

Artykuł: Wacław Iwaszkiewicz

Wacław Iwaszkiewicz

Nasze technikum

Szkoły dla dorosłych

Pełna oferta edukacyjna