środa,
Apache OpenOffice
8 maja 2012 roku pojawiło się pierwsze wydanie pakietu programów biurowych Apache OpenOffice. Była to kontynuacja projektu OpenOffice.org, dlatego wydanie otrzymało numer 3.4.0.
Apache OpenOffice to dostępny bezpłatnie konkurent Microsoft Office. Zawiera typowe programy do zastosowań biurowych:
- edytor tekstu Writer;
- arkusz kalkulacyjny Calc;
- aplikację do prezentacji Impress;
- aplikację graficzną Draw;
- aplikację do zarządzania bazami danych Base.
Historia Apache OpenOffice jest dość długa i sięga 1985 roku, kiedy to firma StarDivision opracowała pakiet programów biurowych. W 1999 roku prawa do pakietu kupiła firma Sun Microsystems. W październiku 2000 roku Sun Microsystems udostępnił jego kod źródłowy. Dzięki temu mógł powstać projekt OpenOffice.org, co pozwoliło stworzyć pierwszą realną alternatywę dla płatnych pakietów oprogramowania biurowego.
W styczniu 2010 roku firma Sun Microsystems została wykupiona przez Oracle Corporation. W czerwcu 2011 roku firma Oracle zapowiedziała rozwiązanie zespołu programistów OpenOffice.org. Prawa do marki przekazano fundacji Apache. Powstał niezależny projekt Apache OpenOffice. Wcześniej część społeczności OpenOffice.org w 2010 roku powołało do życia projekt o nazwie LibreOffice. Czynione są starania w kierunku połączenia wysiłków LibreOffice oraz Apache OpenOffice w jeden projekt, jednak nic nie wskazuje, że nastąpi to w miarę szybko.