Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Rudolf Diesel

środa,

Rudolf Diesel

Rudolf Christian Karl Diesel urodził się 18 marca 1858 roku w Paryżu. Pochodził z rodziny niemieckich emigrantów. Na skutek wojny francusko-pruskiej 1870-1871 Dieslowie musieli wyjechać do Wielkiej Brytanii, a młody Rudolf trafił do krewnych w Augsburgu w Bawarii, gzie ukończył szkołę średnią. W latach 1875–1879 studiował na politechnice w Monachium, był studentem z najlepszym wynikiem końcowym w dotychczasowej historii uczelni.

Początkowo w pracy zawodowej zajmował się chłodziarkami i wytwornicami sztucznego lodu, w 1881 roku uzyskał swój pierwszy patent, dotyczył on metody wytwarzania lodu w butelkach. W latach 1883–1889 pracował nad podniesieniem wydajności silnika cieplnego przy użyciu amoniaku, jednak zakończyło się to niepowodzeniem.

Nie zrezygnował w swoich dążeniach do opracowania przewyższającego wydajnością dotychczasowe rozwiązania i rozpoczął pracę nad konstrukcją opierającą się na ogólnej koncepcji silnika spalinowego zawierającą autorskie innowacje. W efekcie w 1893 roku opatentował silnik wysokoprężny nazywany od nazwiska konstruktora silnikiem Diesla. Początkowo w swojej konstrukcji wykorzystywał benzynę, jednak szybko przeszedł na ropę naftową. Zalety silnika i możliwość stosowania taniego paliwa przyczyniły się do jego powszechnego użycia w przemyśle.

Silnik wysokoprężny dał mu sławę i pieniądze. W 1898 roku w Augsburgu założył pierwszą fabrykę swoich silników, dwa lata później pod nazwą Diesel Engine Company powstał podobny zakład w Anglii. Sukces silnika Diesla miał także negatywne strony, konstruktor musiał uczestniczyć w licznych sądowych procesach patentowych i przez niektórych był poddawany nieustannej krytyce. Odbiło się to mocno na jego zdrowiu. Przechodził załamanie nerwowe i w obawie o byt rodziny po jego śmierci sprzedał prawa do swojego wynalazku.

Po kilku niedanych transakcjach spekulacyjnych jego sytuacja finansowa stała się bardzo zła. Po wygaśnięciu patentów w 1908 roku mógł rozwijać swoją konstrukcję. Opracował mniejszą wersję silnika, jednak do masowej produkcji weszła ona już po jego śmierci. Rudolf Diesel zginął tragicznie w nocy z 29 na 30 września 1913 roku podczas rejsu z Antwerpii do angielskiego Harwich. Okoliczności jego śmierci nigdy nie zostały do końca wyjaśnione.

Współcześnie znane silniki Diesla przeszły długą drogę, pierwotna konstrukcja była zawodna i trudna w eksploatacji. Jednym z najważniejszych usprawnień była komora wstępna opracowana w 1908 roku przez inżyniera Prospera L’Orange. Pierwszy ciągnik napędzany silnikiem wysokoprężnym pojawił się w 1923 roku, dziesięć lat później zmodyfikowany wynalazek Diesla zaczęto montować w samochodach osobowych. W 2004 roku w krajach Europy Zachodniej udział nowo rejestrowanych samochodów z silnikiem wysokoprężnym przekroczył 50%.

Artykuł: Zagraniczne staże zawodowe

Zagraniczne staże zawodowe

Artykuł: Miniaturowy komputer w stylu retro

Miniaturowy komputer w stylu retro

Artykuł: Tydzień Zakazanych Książek

Tydzień Zakazanych Książek

Artykuł: Nowe wyzwania – czas na PHP!

Nowe wyzwania – czas na PHP!

Artykuł: Modernizacja kierunku kształcenia branży mechanicznej w CKZiU

Modernizacja kierunku kształcenia branży mechanicznej w CKZiU

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły