Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Jerzy Szymankiewicz

piątek,

Jerzy Szymankiewicz

Jerzy Szymankiewicz urodził się 1 lutego 1918 roku w Warszawie. Uczył się w warszawskim Gimnazjum Państwowym im. Władysława IV, w 1938 roku zdał egzamin dojrzałości i w ramach Lotniczego Przysposobienia Wojskowego odbył szkolenie samolotowe. Po powołaniu do służby wojskowej został skierowany na Dywizyjny Kurs Podchorążych Rezerwy 30. Dywizji Piechoty przy 82. Pułku Piechoty w Brześciu nad Bugiem.

Po kilku miesiącach przeniósł się do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Po wybuchu drugiej wojny światowej przedostał się do Francji, gdzie otrzymał przydział do szkoły obserwatorów, a następnie do szkoły nawigatorów. Nie brał udziału w walkach podczas kampanii francuskiej. Po kapitulacji Francji został ewakuowany do Wielkiej Brytanii.

Na początku 1941 roku w szkole lotniczej w Carlisle, a następnie w Szkole Myśliwskiej 55 OTU w Aston Down odbył szkolenia w zakresie pilotażu samolotów Hawker Hurricane. 26 marca 1941 roku otrzymał przydział do 316. Dywizjonu Myśliwskiego „Warszawskiego”. Jesienią tego roku uzyskał stopień podporucznika.

Po odbyciu tury lotów bojowych służył jako instruktor w ośrodkach szkoleniowych lotnictwa. Na początku 1944 roku objął stanowisko dowódcy Eskadry A 302. Dywizjonu Myśliwskiego „Poznańskiego”. Po kilku miesiącach został oficerem taktycznym w 131. Skrzydle Myśliwskim. W lutym 1945 roku wrócił do lotów bojowych. Podczas ataku na cele naziemne w rejonie holenderskiego miasta Venlo jego samolot został poważnie uszkodzony przez obronę przeciwlotniczą. Pilot zdołał wrócić na macierzyste lotnisko, jednak dwa miesiące musiał spędzić w szpitalu.

Służbę w Polskich Siłach Powietrznych zakończył w stopniu kapitana. Po demobilizacji zdecydował się na powrót do Polski. Pracował w Aeroklubie Warszawskim, a następnie w Polskich Liniach Lotniczych „LOT”. Równolegle oblatywał prototypy samolotów w Głównym Instytucie Lotnictwa i Centralnym Studium Samolotów. W 1950 roku został odsunięty od pracy w lotnictwie przez komunistyczne władze.

Przepracował kilka lat w branży budowlanej, po 1956 roku wrócił do latania, tym razem w lotnictwie sanitarnym. W 1972 roku zatrudnił się jako pilot doświadczalny w Instytucie Lotnictwa w Warszawie. Zmarł 10 czerwca 2003 roku w Warszawie.

Artykuł: Teoria emocji kolorów

Teoria emocji kolorów

Artykuł: DRAM Speculative Leadoff

DRAM Speculative Leadoff

Artykuł: Burst Mode DMA

Burst Mode DMA

Artykuł: Tryby DMA

Tryby DMA

Artykuł: DMA w kontekście historycznym

DMA w kontekście historycznym

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły