Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Janusz Żurakowski

poniedziałek,

Janusz Żurakowski

Janusz Żurakowski był pilotem myśliwskim, akrobacyjnym i doświadczalnym. Dziś mija rocznica jego urodzin.

Urodził się 12 września 1914 roku w Ryżawce na Naddnieprzańskiej Ukrainie. Ukończył Szkołę Podchorążych Rezerwy Lotnictwa w Grudziądzu oraz Szkołę Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Jego pierwszym przydziałem była 161. Eskadra Myśliwska 6. Pułku Lotniczego we Lwowie. W 1939 roku został instruktorem w Dywizjonie Specjalności Myśliwskiej w Ułężu. Podczas kampanii wrześniowej za sterami przestarzałego i używanego głównie do celów szkoleniowych samolotu PZL P-7 uszkodził niemiecki bombowiec.

W 1939 roku zdołał przedostać się na Zachód. Podczas bitwy o Anglię latał w brytyjskich dywizjonach RAF. W tym okresie zestrzelił trzy samoloty Luftwaffe. Pod koniec 1941 roku otrzymał przydział do 315. Dywizjonu Myśliwskiego Dęblińskiego. W kwietniu 1942 roku objął dowództwo eskadry w 306. Dywizjonie Myśliwskim Toruńskim. Latem tego roku został dowódcą 316. dywizjonu Myśliwskiego Warszawskiego.

Latem 1943 roku został zastępcą dowódcy 1 Polskiego Skrzydła Myśliwskiego. Wiosną 1944 roku rozpoczął kurs w Imperial Test Pilots School – szkole pilotów doświadczalnych. Po jego ukończeniu został pilotem doświadczalnym w RAF. Jako oblatywacz latał na większości nowych typów myśliwców RAF oraz samolotów brytyjskiej i amerykańskiej marynarki wojennej, w sumie było to około stu rodzajów maszyn.

Zasłynął z powodu swoich akrobacji powietrznych. Opracował i wykonał nowe figury – Zurabatic Cartwheel (zwany także jako „Kołowrotek Żurakowskiego”) i Falling Leaf, które eksperci uznali za niemożliwe do wykonania. W 1950 roku z wynikiem 871 km/h ustanowił rekord w przelocie na trasie Northolt-Kopenhaga-Northolt.

W 1952 roku wyjechał do Kanady. Pracował jako pilot doświadczalny w zakładach Avro Canada. Za sterami myśliwca przechwytującego CF-100 Canuck jako pierwszy lotnik w Kanadzie pokonał barierę prędkości dźwięku. W 1958 roku rozpoczął testowanie myśliwca przechwytującego CF-105 Arrow. Samolot ten miał stać się przełomową konstrukcją, jednak z powodów polityczno-ekonomicznych wstrzymano program budowy. Janusz Żurakowski znalazł się wśród kilkunastu tysięcy pracowników Avro zwolnionych z pracy. Zajął się prowadzeniem ośrodka wypoczynkowego. Zmarł 9 lutego 2004 roku w Barry's Bay, w Kanadzie.

Za swoje zasługi otrzymał wiele odznaczeń, były to m.in. Krzyż Srebrny Orderu Wojennego Virtuti Militari, Krzyż Komandorski Orderu Zasługi RP, trzykrotnie Krzyż Walecznych oraz odznaczenia brytyjskie. Jego imię znalazło się na liście najwybitniejszych lotników wszech czasów prowadzonej przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Pilotów Doświadczalnych w Los Angeles. Od Klubu Pilotów Doświadczalnych w Polsce otrzymał Honorową Odznaką Nr 2. W 1996 roku pojawiła się srebrna moneta o nominale 20 dolarów kanadyjskich z jego wizerunkiem.

Artykuł: Teoria emocji kolorów

Teoria emocji kolorów

Artykuł: DRAM Speculative Leadoff

DRAM Speculative Leadoff

Artykuł: Burst Mode DMA

Burst Mode DMA

Artykuł: Tryby DMA

Tryby DMA

Artykuł: DMA w kontekście historycznym

DMA w kontekście historycznym

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły