Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Alf Francis, czyli Alfons Kowaleski

sobota,

Alf Francis, czyli Alfons Kowaleski

Emigrant z Polski był legendarnym mechanikiem w zespołach Formuły 1. Alfons Kowaleski urodził się 18 czerwca 1918 roku w Gdańsku.

Podczas II wojny światowej przez Portugalię wyjechał do Wielkiej Brytanii. Został żołnierzem polskiej 1 Dywizji Pancernej. Po wojnie przyjął obywatelstwo brytyjskie. Zmienił także imię i nazwisko na Alf Francis.

Podjął pracę w firmie Alta Car and Engineering Company, która była producentem samochodów wyścigowych. W 1948 został głównym mechanikiem i kierownikiem zespołu Formuły 1 Hersham and Walton Motors (HWM). W 1949 roku wspólnie z Johnem Heathem zbudował pierwsze bolidy dla tego zespołu. Następnie został głównym mechanikiem startującego w Formule 1 brytyjskiego kierowcy Stirlinga Mossa w zespołach HWM, Maserati, Cooper oraz Vanwall.

Razem z Valerio Colottim stworzył skrzynię biegów Colotti-Francis. W 1958 roku zbudował bolid Walker T45. Dwa lata później razem z Valerio Colottim dla zespołu Rob Walker Racing Team zaprojektował samochód o nazwie Walker Special. Ostatecznie jednak wybrano Lotusa 18.

Wspólnie z Vikiem Derringtonem w 1964 roku założył zespół Formuły 1 Derrington-Francis Racing Team. Alf Francis został projektantem, szefem zespołu był dobry znajomy z F1 – były kierowca Stirling Moss. Francis i Derrington pozyskali samochód z poprzedniego sezonu ATS 100. Po kilku przeróbkach, w tym zamontowaniu skrzyni biegów Colotti-Francis, samochód otrzymał nazwę Derrington-Francis. Kierowcą zespołu został Portugalczyk Mário de Araújo Cabral. Pierwszym wyścigiem zespołu było Grand Prix Włoch. Mário de Araújo Cabral nie ukończył wyścigu z powodu problemu z silnikiem na 25 okrążeniu. Niestety później podczas prywatnych testów pojazdu Dan Gurney uszkodził nadwozie bolidu i zespół Derrington-Francis Racing Team już nigdy nie wziął udziału w wyścigu.

Po klęsce ekipy Derrington-Francis nadal był związany z Formułą 1. Przez kilka lat pracował dla zespołu Serenissima Automobili Company. W 1970 przeprowadził się do Stanów Zjednoczonych. Budował tam samochody dla kolekcjonerów i dla niższych formuł wyścigowych. Zmarł 28 czerwca 1983 roku w Oklahoma City.

Artykuł: Teoria emocji kolorów

Teoria emocji kolorów

Artykuł: DRAM Speculative Leadoff

DRAM Speculative Leadoff

Artykuł: Burst Mode DMA

Burst Mode DMA

Artykuł: Tryby DMA

Tryby DMA

Artykuł: DMA w kontekście historycznym

DMA w kontekście historycznym

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły