Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Aleksander Chudek

czwartek,

Aleksander Chudek

Aleksander Chudek urodził się 17 sierpnia 1914 roku w Stoczku na Lubelszczyźnie. Miał dziewięcioro rodzeństwa. Po ukończeniu szkoły powszechnej podjął pracę w zakładzie ślusarsko-mechanicznym. W 1935 roku został powołany do wojska z przydziałem do 1. Pułku Lotniczym w Warszawie. W tej jednostce ukończył kurs pilotażu. Później przeszedł kurs myśliwski w Szkole Pilotażu w Grudziądzu. Służył w 114. Eskadrze Myśliwskiej.

Podczas kampanii wrześniowej nie latał bojowo. Po agresji ZSRR na Polskę podobnie jak większość polskich pilotów wojskowych na rozkaz dowództwa przeszedł do Rumunii. Udało mu się dotrzeć do Francji, gdzie dołączył do polskich oddziałów. W czerwcu 1940 roku został ewakuowany do Wielkiej Brytanii. Po bardzo krótkim szkoleniu na sprzęcie brytyjskim otrzymał przydział do jednostki 4. Ferry Pilots Pool zajmującej się rozprowadzaniem samolotów. Latem 1941 roku odbył szkolenie na samolotach Hawker Hurricane i otrzymał przydział do 315. Dywizjonu Myśliwskiego „Dęblińskiego”.

Po kilkunastu dniach służby w Dywizjonie 215 zestrzelił pierwszy samolot wroga Messerschmitt Bf 109. W 1943 roku przez kilka miesięcy latał w słynnym polskim Dywizjonie 303. Łącznie zestrzelił na pewno dziewięć wrogich myśliwców, uzyskał także jedno prawdopodobne zestrzelenie oraz jedno uszkodzenie nieprzyjacielskiej maszyny. 23 czerwca 1944 roku za sterami samolotu Spitfire IX wystartował na patrol nad Normandię. W tym okresie ponownie służył w Dywizjonie 303. Kiedy nie wrócił do bazy, pocieszano się, że trafił do niewoli, jednak po zakończeniu wojny nie został odnaleziony i uznano go za poległego. Za zasługi bojowe chorąży Aleksander Chudek odznaczony został Krzyżem Srebrnym Orderu Wojennego Virtuti Militari, czterokrotnie Krzyżem Walecznych oraz brytyjskim Distinguished Flying Medal.

Zagadka jego śmierci została rozwiązana dopiero w 2009 roku, kiedy w Normandii, pomiędzy miejscowościami Roucamps i Le Plessis-Grimoult wykopano wrak samolotu. Na podstawie numeru ewidencyjnego odczytanego na maszynie ustalono, że była to maszyna, którą pilotował chorąży Chudek. Był to Spitfire, który 23 czerwca 1944 roku płonąc, rozbił się w ogrodzie jednego z farmerów. Ciało nieznanego wówczas pilota pochowano na miejscowym cmentarzu.

Artykuł: Teoria emocji kolorów

Teoria emocji kolorów

Artykuł: DRAM Speculative Leadoff

DRAM Speculative Leadoff

Artykuł: Burst Mode DMA

Burst Mode DMA

Artykuł: Tryby DMA

Tryby DMA

Artykuł: DMA w kontekście historycznym

DMA w kontekście historycznym

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły