niedziela,
nVidia GeForce 900
18 września 2014 roku na rynek trafiły pierwsze karty graficzne z serii nVidia GeForce 900. Były to modele GeForce GTX 980 i GTX 970. Seria GeForce 900 była ostatnią opartą na architekturze Maxwell, która została wprowadzona w końcowych modelach serii GeForce 700 – GTX 750Ti i GTX 750. Nazwa Maxwell to ukłon w stronę Jamesa Clerka Maxwella, który wprowadził cztery podstawowe równania elektrodynamiki klasycznej uważane za jeden z największych przełomów w historii fizyki. Ciekawostkę stanowi fakt, że firma nVidia nigdy nie wydała serii GeForce 800, poprzednikiem GeForce 900 była GeForce 700. Prawdopodobnie wynikało to z chęci ujednolicenia nazewnictwa, pół roku wcześniej nVidia wydała serię kart przeznaczonych dla laptopów i opartych na starszej architekturze Kepler o nazwie GeForce 800M. Nowa generacja akceleratorów dla urządzeń mobilnych należała do linii Maxwell i otrzymała nazwę GeForce 900M.
Karty nVidia GeForce GTX 980 i GTX 970 były szokiem dla klientów i konkurencji. Miały większą wydajność niż dostępne wcześniej produkty, co jeszcze może być zrozumiałe, jednak jednocześnie były znacznie bardziej energooszczędne. Różnice sięgały ponad 100 W. Mniejsze zużycie energii oznacza ciszę, chłód i stabilność. GeForce GTX 970 w chwili premiery kosztował około 1400 zł, wydajniejszy GTX 980 był wyraźnie droższy, można go było kupić za około 2400 zł. Karty z serii GeForce 900 obsługują DirectX 12, który pojawił się rok po ich premierze. Wydano łącznie sześć modeli kart tej generacji przeznaczonych dla komputerów stacjonarnych. Były to GTX 950, GTX 960, GTX 970, GTX 980, GTX 980Ti, GTX TITAN X. Serię uzupełniały modele opracowane dla laptopów, m.in. GTX 940M, GTX 950M, GTX 960M, GTX 965M, GTX 970M, GTX 980M oraz GTX 980 (brak w nazwie litery M).
Wraz z premierą kart GeForce 900 zadebiutowało kilka nowych technologii. DSR (Dynamic Super Resolution) w celu podniesienia jakości obrazu wymusza generowanie obrazu o wyższej rozdzielczości niż natywna monitora i następnie skaluje ją w dół. MFAA (Multi Pixel Programmable Sampling) jest rozwinięciem wcześniej stosowanych technik wygładzana (MSAA – Multi-Sample Anti-Aliasing). Udoskonalony algorytm zapewnił wyższą jakość, a do tego mniej obciąża kartę graficzną. Nvidia VXGI (Voxel Global Illumination) dało nową jakość dynamicznego oświetlenia podnoszącą fotorealizm generowanych obrazów.
Duże kontrowersje wzbudziła karta GTX 970. Produkt ten według specyfikacji zamieszczanej w materiałach reklamowych oferował 4 GB pamięci GDDR5. Okazało się, że większość programów ma dostęp tylko do 3,5 GB pamięci. Firma tłumaczyła to zjawisko zawiłościami technicznymi, jednak wielu klientów nie przyjęło tego do wiadomości. W Stanach Zjednoczonych klienci złożyli do sądu pozew zbiorowy. Posiadaczy kart reprezentował niejaki Andrew Ostrowski. Sprawę załatwiono polubownie, nVidia zobowiązała się do wypłacenia 30 dolarów każdej osobie, która kupiła GeForce 970.
Kolejną serią kart nVidia była GeForce 10 (GeForce 1000), która zadebiutowała w maju 2016 roku.
Karty z serii GeForce 900
Informacje podstawowe
Interfejs magistrali: PCIe 3.0 x16
Proces technologiczny (nm): 28
Wsparcie API: DirectX 12.0, OpenGL 4.5, OpenCL 1.2
Model | Premiera | Nazwa kodowa | Tranzystory (milion) | Rozmiar rdzenia (mm2) |
---|---|---|---|---|
GeForce GTX 950 | 20 sierpnia 2015 | GM206 | 2940 | 227 |
GeForce GTX 960 | 22 stycznia 2015 | GM206 | 2940 | 227 |
GeForce GTX 970 | 18 września 2014 | GM204 | 5200 | 398 |
GeForce GTX 980 | 18 września 2014 | GM204 | 5200 | 398 |
GeForce GTX 980 Ti | 31 maja 2015 | GM200 | 8000 | 601 |
GeForce GTX Titan X | 17 marca 2015 | GM200 | 8000 | 601 |
Częstotliwość taktowania
Model | Podstawowe taktowanie (MHz) | Przyspieszone taktowanie (MHz) | Pamięć |
---|---|---|---|
GeForce GTX 950 | 1024 | 1188 | 6610 |
GeForce GTX 960 | 1127 | 1178 | 7010 |
GeForce GTX 970 | 1050 | 1178 | 7010 |
GeForce GTX 980 | 1126 | 1216 | 7010 |
GeForce GTX 980 Ti | 1000 | 1076 | 7010 |
GeForce GTX Titan X | 1000 | 1089 | 7010 |
Pamięć
Model | Rozmiar (MiB) | Przepustowość (GB/s) | Typ pamięci | Szerokość szyny (bit) |
---|---|---|---|---|
GeForce GTX 950 | 2048 4096 | 106 | GDDR5 | 128 |
GeForce GTX 960 | 2048 4096 | 112 | GDDR5 | 128 |
GeForce GTX 970 | 3584+512 | 196+28 | GDDR5 | 224+32 |
GeForce GTX 980 | 4096 | 224 | GDDR5 | 256 |
GeForce GTX 980 Ti | 6144 | 336 | GDDR5 | 384 |
GeForce GTX Titan X | 12288 | 336 | GDDR5 | 384 |