środa,
nVidia GeForce 2
7 września 2000 roku zadebiutowały układy graficzne GeForce 2 Ultra i GeForce2 MX.
GeForce 2 to druga generacja układów graficznych GeForce firmy nVidia. Latem roku 2000 zaprezentowano procesor GeForce 2 GTS. GTS to skrót od Giga Texel Shader. Układ ten faktycznie jako pierwszy procesor przeznaczony na rynek konsumencki przekroczył wydajność miliarda tekseli na sekundę. GeForce 2 GTS wspierał DirectX w wersji 7 oraz OpenGL 1.2 i mógł obsłużyć maksymalnie 32 MiB pamięci DDR pracującej z częstotliwością 333 (2×166) MHz. 7 września roku 2000 zadebiutowały modele GeForce 2 Ultra i GeForce2 MX. MX stanowiło rozwiązanie budżetowe, wariant Ultra był rozwiązaniem dla osób bardziej wymagających. Bezpośrednim konkurentem rynkowym GeForce 2 były układy 3dfx Voodoo 5, PowerVR Series 3 Kyro oraz ATi Radeon w wersjach VE, 7000, 7500.
Znaczącą innowacją było wprowadzenie technologii Nvidia Shading Rasterizer (NSR), która pozwalała sprawniej wykonywać obliczenia oświetlenia prezentowanej sceny i lepiej oddawać szczegóły np. chmur, wody, faktury tkaniny. Kolejna nowość to technika antialiasingu Full Scene Anti-Aliasing i sprzętowe wsparcie obsługi obrazu z DVD – High-Definition Video Processor.
W późniejszym okresie pojawiły się układy GeForce 2 Pro oraz Ti (Titanium). Wersje Ultra, Pro i Ti mogły obsłużyć maksymalnie do 64 MiB pamięci. Na bazie budżetowego GeForce 2 MX powstała seria układów przeznaczonych dla laptopów – GeForce 2 Go. Układ GeForce MX posłużył także do opracowania Quadro 2 MXR oraz Quadro 2 EX.
GeForce 2 GTS | GeForce 2 Ultra | GeForce 2 Pro | GeForce 2 Ti | |
---|---|---|---|---|
Wymiar technologiczny (mikrometry) | 0,18 | 0,18 | 0,18 | 0,15 |
Częstotliwość układu (MHz) | 200 | 250 | 200 | 250 |
Częstotliwość pamięci (MHz) | 333 | 460 | 400 | 400 |
Fill Rate (Megapikseli/sek) | 800 | 1000 | 800 | 1000 |
Fill Rate (Megatekseli/sek) | 1600 | 2000 | 1600 | 2000 |
Szybkość komunikacji z pamięcią (GB/sek) | 5,3 | 7,4 | 6,4 | 6,4 |