czwartek,
Urodziny bannera internetowego
Pierwszy internetowy baner pojawił się w sieci 27 października 1994 roku. Powstał on w ramach kampanii reklamowej amerykańskiej firmy telekomunikacyjnej AT&T. Plik wykonała agencja Modem Media. Grafika zamieszczona w serwisie HotWired.com była niewielka – 468×60 px. Internautom jeszcze nie doskwierała „ślepota banerowa”, współczynnik klikalności wyniósł 44%. Taki wynik szybko przyciągnął kolejnych reklamodawców, zaczęła się złota era dla twórców stron internetowych.
Banner czy baner? W najnowszych słownikach występują obie formy. Językoznawcy przewidują, że „banner” podzieli los słowa „scanner” i w Polsce wyłączność uzyska forma dostosowana do wymowy.
Internetowy baner to graficzna forma reklamy, komunikatu lub innego przekazu. Najczęściej jest jednocześnie odnośnikiem do strony internetowej dotyczącej przekazywanej treści. Banery mogą być wykonane jako standardowe pliki graficzne (GIF, JPG, PNG) lub animacje w formacie Adobe Flash. Ostatnio coraz częściej spotyka się także banery w postaci kodu HTML z animacją CSS3. Nie wszyscy reklamodawcy zdają sobie sprawę z potencjalny problemów związanych z danym formatem. Standardowe pliki graficzne będą widoczne praktycznie u wszystkich użytkowników. Technologia Adobe Flash wymaga specjalnej wtyczki do odtwarzania, nie wszędzie będzie ona zainstalowana, a np. na urządzenia firmy Apple nie ma właściwej wtyczki. CSS3 wymaga stosunkowo nowego oprogramowania.
Banery emitowane na stronach wielkich portali muszą spełniać ściśle określone warunki techniczne. Czasami dużą trudność może sprawić wymóg maksymalnego dopuszczalnego rozmiaru pliku (w kB). Niektórych obrazów lub animacji nie da się wystarczająco „zmniejszyć” przy zachowaniu względnie dobrej jakości. Profesjonalni twórcy reklam powinni brać to pod uwagę już w pierwszym etapie projektu.
Co prawda podmioty emitujące reklamy mogą mieć własne nietypowe wymagania, jednak powstało wiele standardów rozmiarów banerów. Standardowe wymiary pozwalają korzystać z tego samego banera na różnych stronach. Za jednostkę miary przyjęto piksel. Europejskie Stowarzyszenie Reklamy Interaktywnej oraz Biuro Reklamy Interaktywnej w Europie ustaliło następujące formaty:
- Rectangles and Pop-Ups
- 180 × 150 (Rectangle);
- 240 × 400 (Vertical Rectangle);
- 250 × 250 (Square Pop-Up);
- 300 × 250 (Medium Rectangle);
- 336 × 280 (Large Rectangle);
- Banners and Buttons
- 88 × 31 (Micro Bar);
- 120 × 90 (Button 1);
- 120 × 60 (Button 2);
- 120 × 240 (Vertical Banner);
- 125 × 125 (Square Button);
- 234 × 60 (Half Banner);
- 468 × 60 (Full Banner);
- 728 × 90 (Leaderboard/Super Banner);
- Skyscrapers
- 120 × 600 (Skyscraper);
- 160 × 600 (Wide Skyscraper);
- 300 × 600 (Half Page Ad).