wtorek,
Lenovo
1 listopada 1984 roku powstało chińskie przedsiębiorstwo, które obecnie jest jednym z największych graczy na rynku technologii informatycznych.
W 1984 roku grupa jedenastu chińskich inżynierów założyła firmę New Technology Developer Inc. Korzystali oni z dotacji przyznanych przez rząd. W 1988 roku zmianie uległa nazwa przedsiębiorstwa. Pod marką Legend Group firma zaczęła odnosić sukcesy na lokalnym rynku. Początkowo zajmowała się głównie redystrybucją produktów IBM, HP oraz tajwańskiego AST. W 1990 roku na rynek trafił pierwszy komputer opracowany w przedsiębiorstwie, który otrzymał nazwę Legend PC. Nie odniósł on większego sukcesu. W 1994 roku akcje spółki trafiły na giełdę w Hongkongu. Pozyskane fundusze przeznaczono na rozwój firmy.
W 1994 roku przedsiębiorstwo opracowało pierwszy w Azji komputer oparty na procesorze Pentium, który stał się najpopularniejszym produktem na rynku chińskim. W 1999 roku Legend Group była liderem rynku we wschodniej Azji. Do sukcesu przyczyniły się ciężka praca, a także kontrakty z instytucjami rządowymi i placówkami edukacyjnymi. Firmie sprzyjała także lokalna polityka podatkowa, która pozwalała stosować konkurencyjne ceny w porównaniu do światowych producentów.
W 2003 roku firmę przemianowano na Lenovo Group Ltd. „Le” w nazwie spółki nawiązuje do poprzedniej nazwy firmy, a „novo” oznacza „nowy”. Światową rozpoznawalność marka Lenovo zyskała po zakupie działu komputerów osobistych IBM w 2005 roku. Związane to był ze zmianą modelu biznesowego amerykańskiego giganta, który uznał, że utrzymywanie produkcji komputerów osobistych wiąże się ze sporym ryzykiem i niekoniecznie najwyższymi zyskami. Negocjacje w sprawie przejęcia rozpoczęły się już kilka lat wcześniej. IBM otrzymał 650 milionów dolarów w gotówce oraz pakiet akcji o wartości 600 milionów dolarów dający 18,9% udziału w Lenovo. Chińskie przedsiębiorstwo zyskało prawo do używania przez pięć lat marki IBM i jej rozwiązań technologicznych.
Ku zaskoczeniu obserwatorów rynku, Lenovo dość szybko zaczęło umieszczać własne logo na charakterystycznych produktach przejętych od IBM. Przez niecałe trzy lata marki IBM i Lenovo funkcjonowały równolegle jako oznaczenie wyrobów chińskiego producenta. Dwa lata przed końcem czasu określonego w umowie logo IBM całkowicie zniknęło z produktów Lenovo. Przez kolejne lata Chińczycy skupiali się na rozwoju istniejących produktów, stopniowo wprowadzając nowe serie.
W 2011 roku firmy Lenovo i NEC Corporation zawiązały spółkę joint venture, która stała się największym przedsiębiorstwem w segmencie komputerów biznesowych i konsumenckich w Japonii. W tym okresie chiński producent wykupił Medion, znaną niemiecką firmę produkującą elektronikę. W 2014 roku Lenovo wykupiło od NEC wiele patentów związanych z technologią mobilną. W tym samym roku chiński potentat za trzy miliony dolarów odkupił od firmy Google przedsiębiorstwo Motorola Mobility. W 2016 roku Lenovo przejęło 95 procent udziałów w holdingu Lenovo NEC. W 2017 roku Chińczycy kupili pakiet większościowy w wydzielonym ze struktury biznesowej Fujitsu dziale komputerów Fujitsu Client Computing.
Obecnie Lenovo jest jednym z największych producentów komputerów PC na świecie i czołowym sprzedawcą smartfonów. Korporacja oferuje wiele innych pokrewnych technologicznie nowoczesnych produktów.