środa,
GStreamer
11 stycznia 2001 roku wydano pierwszą stabilną wersję platformy programistycznej GStreamer.
GStreamer to rozbudowany zestaw bibliotek przeznaczonych do strumieniowego przetwarzania multimediów. Można wykorzystać go m.in. do budowy aplikacji multimedialnych takich jak edytory audio i wideo, czy odtwarzacze multimedialne. Platforma jest dostępna nieodpłatnie na zasadach licencji GNU Lesser General Public License.
Założycielem projektu GStreamer był Erik Walthinsen, wiele pomysłów zaczerpnął z projektu badawczego z Uniwersytetu w Oregonie. Prace rozpoczęły się w 1999 roku. Wkrótce do projektu dołączył Wim Taymans. Pierwsza stabilna wersja platformy ujrzała światło dzienne 11 stycznia 2001 roku. Jeszcze w tym samym miesiącu firma RidgeRun w ramach sponsoringu oddelegowała do prac przy projekcie swojego pracownika Erika Walthinsena, który zajął się dostosowaniem platformy do potrzeb i możliwości telefonów komórkowych. Początkowo GStreamer rywalizując z takimi rozwiązaniami jak Xine, MPlayer i VLC nie mógł się przebić pod względem popularności.
Przełomowym wydaniem platformy okazała się wersja 0.10.0, którą udostępniono w grudniu 2005 roku, GStreamer trafił do takich programów jak Totem, Rhythmbox i Banshee. Projektem zainteresowały się korporacje, m.in. Nokia, Motorola, Texas Instruments, Freescale, Tandberg i Intel. Od wydania wersji GNOME 2.2 GStreamer jest integralną częścią tego środowiska. Obecnie platforma jest kompatybilna m.in. z systemami BSD, Linux, OpenSolaris, Android, macOS, iOS, Windows, OS/400.
Ostatnie stabilne wydanie platformy GStreamer to GStreamer 1.20.5 z 19 grudnia 2022 roku.