Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Rodzaje gamutów kolorów

wtorek,

Rodzaje gamutów kolorów

Omówienie gamutów kolorów w kontekście ilości kolorów, które mogą reprezentować, jest kluczowe dla zrozumienia, jak różne standardy wpływają na jakość obrazu w różnych urządzeniach. Poniżej znajdziesz informacje na temat poszczególnych gamutów, ich zakresów i jak są one zazwyczaj wykorzystywane.

sRGB

  • Pełna nazwa: Standard RGB (Red Green Blue)
  • Procent widzialnych kolorów: Około 35%
  • Charakterystyka:
    • Opracowany w 1996 roku przez HP i Microsoft.
    • Jest to najbardziej podstawowy gamut używany w standardowych monitorach, drukarkach, oraz w internecie.
    • Pokrywa przestrzeń kolorów, która jest wystarczająca dla typowego użytkownika i konsumpcyjnych potrzeb medialnych.
  • Przykładowa ilość kolorów: ~16.7 miliona kolorów.

Adobe RGB

  • Pełna nazwa: Adobe RGB (1998)
  • Procent widzialnych kolorów: Około 50%
  • Charakterystyka:
    • Rozszerza przede wszystkim zielone i cyjanowe części spektrum w porównaniu do sRGB.
    • Idealny dla profesjonalnych druków i fotografii, gdzie wymagana jest wysoka wierność kolorów.
    • Często używany przez profesjonalistów wymagających dokładniejszego odwzorowania kolorów w pracach drukowanych.
  • Przykładowa ilość kolorów: Ponad milion kolorów wiecej niż sRGB, zależnie od urządzenia.

ProPhoto RGB

  • Pełna nazwa: ProPhoto RGB, znany również jako ROMM RGB (Reference Output Medium Metric)
  • Procent widzialnych kolorów: Ponad 90%
  • Charakterystyka:
    • Obejmuje prawie całą gamę kolorów widzialnych przez ludzkie oko.
    • Zaprojektowany, aby maksymalizować kolory dostępne z cyfrowych sensorów w aparatach.
    • Stosowany głównie w profesjonalnej fotografii i wysokojakościowych procesach drukarskich.
    • Ze względu na swoją szerokość, może powodować problemy z niektórymi specyficznymi kolorami, które są trudne do wydrukowania lub wyświetlenia na standardowych urządzeniach.
  • Przykładowa ilość kolorów: Liczba kolorów jest ogromna, często nie jest precyzyjnie określona ze względu na bardzo szeroki zakres.

DCI-P3

  • Pełna nazwa: Digital Cinema Initiatives - P3
  • Procent widzialnych kolorów: Około 45-50% (szerszy w zakresie czerwieni i zieleni niż Adobe RGB)
  • Charakterystyka:
    • Używany głównie w cyfrowym przemyśle kinowym.
    • Znajduje zastosowanie w nowoczesnych urządzeniach do wyświetlania, takich jak iMac, iPad Pro, iPhone, telewizory i monitory o wysokiej jakości.
    • Przestrzeń kolorów DCI-P3 jest bardziej nasycona niż Adobe RGB, co sprawia, że kolory filmów są bardziej intensywne i realistyczne.
  • Przykładowa ilość kolorów: Podobnie jak w Adobe RGB, lecz z innym dystrybucją spektrum.

Rec. 2020

  • Pełna nazwa: ITU-R Recommendation BT.2020
  • Procent widzialnych kolorów: Signifikatnie więcej niż DCI-P3 i Adobe RGB
  • Charakterystyka:
    • Zaprojektowany dla ultrawysokiej definicji telewizji (UHDTV) zarówno 4K jak i 8K.
    • Gamut Rec. 2020 jest znacznie szerszy niż wszystkie powyższe, co umożliwia jeszcze lepsze odwzorowanie rzeczywistości na ekranie.
    • Jego implementacja w pełni jest jednak ograniczona przez obecne technologie wyświetlające, które często nie są w stanie pokazać całego zakresu kolorów, który oferuje.
  • Przykładowa ilość kolorów: Teoretycznie setki milionów kolorów.

Podsumowanie

Gamut kolorów ma kluczowe znaczenie w profesjonalnym środowisku graficznym, fotograficznym i filmowym, gdzie wierność kolorów i ich precyzyjna reprodukcja są niezbędne. Jego szerokość wpływa bezpośrednio na to, jak bogaty i głęboki będzie obraz, a jego wybór zależy od tego, jakie są wymagania dotyczące końcowego produktu. Technologie wyświetlające ciągle się rozwijają, więc przestrzenie kolorów takie jak Rec. 2020 stają się coraz bardziej dostępne i wykorzystywane, co otwiera nowe możliwości dla twórców i odbiorców treści wizualnych.

Artykuł: Wirtualizacja: Overcommitment

Wirtualizacja: Overcommitment

Artykuł: Marc Andreessen

Marc Andreessen

Artykuł: Zakończenie staży

Zakończenie staży

Artykuł: Brendan Eich

Brendan Eich

Artykuł: Nvidia GeForce 200

Nvidia GeForce 200

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły