Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Grafika rastrowa kontra wektorowa

poniedziałek,

Grafika rastrowa kontra wektorowa

W świecie cyfrowej grafiki istnieją dwa główne typy obrazów: grafika rastrowa i wektorowa. Oba typy mają swoje unikalne cechy i zastosowania, co jest kluczowe w różnych dziedzinach projektowania graficznego i cyfrowej sztuki. Wybór między grafiką rastrową a wektorową zależy od specyfiki projektu. Grafika rastrowa jest idealna dla zdjęć i obrazów o wysokim stopniu szczegółowości, natomiast grafika wektorowa jest lepsza dla projektów wymagających skalowalności i prostoty, takich jak logo czy grafiki drukowane. Zrozumienie ich różnic i ograniczeń jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania w dziedzinie projektowania graficznego.

Grafika Rastrowa

  • Grafika rastrowa, znana również jako bitmapowa, składa się z siatki pikseli, gdzie każdy piksel ma własny kolor.
  • Jakość grafiki rastrowej jest ściśle związana z jej rozdzielczością. Powiększanie obrazu może prowadzić do utraty jakości (efekt pikselizacji).
  • Możliwa jest szczegółowa edycja na poziomie poszczególnych pikseli.
  • Zastosowanie: fotografie, szczegółowe grafiki, tekstury, obrazy cyfrowe.
  • Popularne formaty: JPEG, PNG, GIF, BMP.

Grafika Wektorowa

  • Grafika wektorowa tworzona jest za pomocą równań matematycznych definiujących punkty, linie, krzywe i kształty.
  • Można ją skalować bez utraty jakości. Elementy wektorowe zachowują swoją ostrość i wyrazistość niezależnie od rozmiaru.
  • Umożliwia łatwą zmianę kolorów, kształtów i układu.
  • Zastosowanie: logo, ikony, typografia, ilustracje, grafiki do druku.
  • Popularne formaty: SVG, AI (Adobe Illustrator), EPS.

Porównanie

Aspekt Grafika Rastrowa Grafika Wektorowa
Skalowalność Ograniczona Nieograniczona
Rozdzielczość Zależna Niezależna
Edycja Na poziomie piksela Na poziomie kształtu
Zastosowanie Fotografie, obrazy Logo, ilustracje
Rozmiar Pliku Zazwyczaj większy Zazwyczaj mniejszy
Kompleksowość Kolorów Wysoka Ograniczona
Artykuł: Slackware

Slackware

Artykuł: Virtual Desktop Infrastructure

Virtual Desktop Infrastructure

Artykuł: Wirtualizacja: Overcommitment

Wirtualizacja: Overcommitment

Artykuł: Marc Andreessen

Marc Andreessen

Artykuł: Zakończenie staży

Zakończenie staży

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły