
poniedziałek,
Mario Pixel
10 marca obchodzimy Dzień MAR10! To święto nawiązuje do kultowej postaci Mario z gier Nintendo – nazwa "MAR10" przypomina zapis jego imienia. W tym dniu fani na całym świecie celebrują przygody słynnego hydraulika, organizując maratony gier, cosplaye, a nawet konkursy tematyczne.
Z okazji MAR10 Day nasi technicy informatycy otrzymali trudne zadanie – musieli na podstawie wzorca zakodować postać słynnego hydraulika. Nie było żartów jak w prawdziwej grze! Uczniowie stoczyli stresującą walkę z czasem, który został przeliczony na punkty (oceny). Tym razem cała grupa sprostała zadaniu – brawo 4TI!
Kodowanie postaci w HTML i CSS za pomocą bloków przypominających piksele to kreatywny sposób na połączenie programowania ze sztuką retro. Tego typu technika polega na tworzeniu siatki (np. za pomocą elementów <div>) i nadawaniu każdemu "pikselowi" konkretnego koloru, rozmiaru i pozycji. Efektem jest obraz przypominający grafikę znaną z dawnych gier 8-bitowych i 16-bitowych, takich jak Super Mario Bros., Pac-Man czy Tetris.
Taka forma kodowania świetnie oddaje klimat grafiki retro, w której każdy piksel miał znaczenie, a ograniczenia techniczne wymuszały pomysłowe rozwiązania. Dziś odtwarzanie postaci z klasycznych gier w przeglądarce to nie tylko zabawa, ale też świetne ćwiczenie z zakresu HTML, CSS, siatki Flexbox lub Grid oraz zrozumienia warstw i układu elementów. To również doskonały sposób na naukę poprzez tworzenie czegoś wizualnego, co od razu przyciąga uwagę i budzi emocje.