wtorek,
L-system: Trójkąt Sierpińskiego
Podstawowe wiadomości o budowie trójkąta Sierpińskiego znajdziesz w naszym poprzednim materiale.
L-system, czyli system Lindenmayera, to zestaw reguł służący do generowania obiektów o fraktalnej strukturze. Jest stosowany w grafice komputerowej do generowania fraktali oraz do modelowania roślin. L-systemy na podstawie zadeklarowanego ciągu poleceń rekurencyjnie zastępują fragmenty prostszych, początkowych obiektów, fragmentami bardziej złożonymi. Aristid Lindenmayer to węgierski biolog, który opracował rodzaj języków formalnych zwanych dziś L‑systemami w celu modelowania zachowania komórek roślin.
Edytor Inkscape udostępnia interfejs do generowania grafiki wektorowej za pomocą L-systemów, w ten sposób można otrzymać m.in. trójkąt Sierpińskiego. W menu programu wybierz kolejno „Efekty” → „Renderowanie” → „L-system”. W oknie dialogowym wpisz następujące parametry:
- Aksjomat: A.
- Reguły: A=B-A-B;B=A+B+A.
- Kolejność: 8.
- Długość kroku: 1.
- Losowość kroku: 0.
- Kąt obrotu w lewo: 60.
- Kąt obrotu w prawo: 60.
- Losowość kąta: 0.
Aby wygenerować grafikę, kliknij przycisk „Zastosuj”.