Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Spam

czwartek,

Spam

Określenie „spam” odnosi się do niechcianej, masowej komunikacji, zazwyczaj o charakterze reklamowym lub promocyjnym. Termin ten jest szeroko stosowany i obejmuje różne formy cyfrowej komunikacji. Najbardziej powszechna forma spamu polega na wysyłaniu niezamówionych wiadomości e-mail, zwykle o treści reklamowej. Te e-maile często są wysyłane do bardzo dużej liczby odbiorców i mogą zawierać oferty produktów, usług lub są próbą oszustwa. Podobne zjawisko występuje na forach internetowych, obejmuje niechciane posty na forach internetowych, w grupach dyskusyjnych, na blogach, w sekcjach komentarzy oraz na platformach mediów społecznościowych. Często wiadomości są generowane automatycznie i mają na celu promocję określonych produktów lub stron internetowych. Spam wysyłany jest także za pomocą SMS-ów i komunikatorów internetowych.

Charakterystyczne dla spamu jest to, że jest on niechciany i często masowy, co oznacza, że te same wiadomości są wysyłane do dużej liczby osób bez ich zgody lub zainteresowania. Spam jest nie tylko uciążliwy, ale może także być nośnikiem oszustw, prób phishingu, wirusów itp. Z tego powodu wiele systemów poczty elektronicznej i aplikacji komunikacyjnych posiada filtry spamu, które mają za zadanie blokować lub segregować tego rodzaju wiadomości.

Spam jest zjawiskiem szczególnie uciążliwym dla przedsiębiorców. Na przykład, jeśli ktoś prowadzi sklep internetowy, jego adres e-mail i numer telefonu musi być widoczny dla klientów. W efekcie często otrzymują oni kilkaset niechcianych wiadomości e-mail dziennie, których nawet pobieżne przejrzenie zajmuje wiele cennych minut. Niestety poważny przedsiębiorca nie może wybiórczo ignorować otrzymywanych wiadomości, niektóre z nich przechwycone przez filtry antyspamowe mogą być w rzeczywistości informacjami od klientów, czy powiadomieniami urzędowymi. W praktyce prawnej fakt zakwalifikowania wiadomości przez oprogramowanie jako rzekomy spam nie jest żadnym usprawiedliwieniem. Należy dodać do tego kilkadziesiąt niechcianych telefonów dziennie i to, że SPAM przychodzi 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu.

W wielu państwach wprowadzono przepisy antyspamowe, jednak spamerzy znaleźli wiele sposobów na ich obchodzenie, np. wysyłanie wiadomości spoza terenu danego kraju, czy zwyczajne używanie fałszywych danych. W Polsce nie ma odrębnej regulacji dotyczącej tego zjawiska, jednak odnoszą się do niego przepisy zapisane w różnych aktach prawnych. Do walki ze spamerami można wykorzystać m.in. ustawy, takie jak „Prawo telekomunikacyjne”, „O zwalczaniu nieuczciwej konkurencji”, „O ochronie konkurencji i konsumentów”.

Pierwszy znany przypadek reklamowego spamu miał miejsce w 1978 roku i był związany z firmą Digital Equipment Corporation (DEC). Ta historyczna wiadomość została wysłana przez Gary'ego Thuerka, pracownika działu marketingu w DEC. 3 maja 1978 roku Thuerk wysłał wiadomość e-mail do około czterystu potencjalnych klientów na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych, promował w ten sposób komputery DEC-20. Ten akt był kontrowersyjny, ponieważ ówcześnie Internet (w formie ARPANET) używano głównie do celów akademickich i rządowych, a komercyjne wykorzystanie sieci było zarówno nietypowe, jak i niezgodne z panującymi normami. Wiadomość Thuerka wywołała mieszane reakcje – niektórzy odbiorcy byli zainteresowani promocją, podczas gdy inni byli zirytowani niechcianą komunikacją. Przeważały negatywne reakcje, jednak odnotowano wzrost sprzedaży. Thuerk twierdził, że dzięki niemu firma zarobiła kilka milionów dolarów. Określenie „spam” w Internecie pojawiło dopiero się pod koniec lat osiemdziesiątych.

18 stycznia 1994 roku rozesłano pierwszy gigantyczny spam, doprowadziło to do zawieszenia wielu serwerów. Była to wiadomość opatrzona tytułem „Global Alert for All: Jesus is Coming Soon” wysłana przez chorego psychicznie studenta z uniwersytetu stanowego Ohio. Jego przesyłka trafiła na setki tysięcy prywatnych adresów mailowych oraz do wszystkich grup newsowych. W tym samym roku sytuacja powtórzyła się, jednak tym razem wiadomość miała charakter komercyjny. Pewna firma adwokacka rozesłała ofertę usług w zakresie wypełniania formularzy amerykańskiej loterii wizowej. Ilość odpowiedzi wysłanych przez tysiące wzburzonych adresatów spowodowała problemy dostawcy usług internetowych firmy i odcięto jej dostęp do własnych skrzynek pocztowych.

SPAM to także nazwa produktu amerykańskiej firmy Hormel Foods. Jest to konserwowa mielonka wieprzowa produkowana od lat trzydziestych ubiegłego wieku. Nie wiadomo dlaczego termin SPAM zaczęto stosować w odniesieniu do wiadomości elektronicznych, być może ma to związek ze znanym skeczem Monty Pythona. Firma Hormel chroniąc swój znak towarowy, wytaczała procesy firmom wykorzystującym nazwę SPAM w swojej działalności, jednak przegrała wszystkie sprawy sądowe.

Artykuł: Conformité Européenne

Conformité Européenne

Artykuł: Display Stream Compression

Display Stream Compression

Artykuł: High Dynamic Range

High Dynamic Range

Artykuł: PiP i podobne technologie

PiP i podobne technologie

Artykuł: Rozdzielczość i częstotliwość odświeżania monitora

Rozdzielczość i częstotliwość odświeżania monitora

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły