czwartek,
Przeglądarka Opera
Historia Opery miała swój początek w 1994 roku. Największy norweski operator telefoniczny Telenor prowadził projekt badawczy, w wyniku którego powstała przeglądarka internetowa. Projekt był na tyle udany, że jego twórcy uniezależnili się i założyli firmę Opera Software ASA. W tym przedsiębiorstwie powstały kolejne udoskonalane wersje programu.
Do wersji 2.0 przeglądarka nosiła nazwę MultiTorg Opera. W kwietniu 1995 roku została zademonstrowana na konferencji International World Wide Web Conference, jednak jeszcze przez długi czas nie była dostępna publicznie. Posiadała wiele unikatowych na tamte czasy funkcji, najbardziej znana z nich to możliwość przeglądania stron w kartach. Obecnie udostępniają ją wszystkie popularne przeglądarki.
Debiut rynkowy Opery to 18 kwietnia 1996 roku. Opera 2.0 była dostępna jedynie dla systemów Windows i rozprowadzano ją na zasadach shareware, co oznaczało, że po zakończeniu okresu próbnego, należało kupić program. Duże zainteresowanie programem sprawiło, że powstały wersje dla alternatywnych systemów. Od wersji piątej zmieniona licencję na adware, wyświetlanie reklam można było wyłączyć po zakupie klucza licencyjnego. Od 20 września 2005 roku Opera stała się programem w pełni dostępnym nieodpłatnie.
W lutym 2013 roku Opera Software zapowiedziała zmianę macierzystego silnika Presto na opracowany w firmie Google WebKit. W związku ze zmianą silnika przeglądarka została na nowo przepisana, jednak program w nowym wydaniu został pozbawiony wielu funkcji, wobec czego wielu użytkowników zrezygnowało z Opery. Na tej fali powstała przeglądarka Vivaldi, która ma kontynuować rozwój starych i popularnych funkcji rodem z przeglądarki Opera.
Najnowsze stabilne wydanie Opery to wersja 70.0.3728.71 z 27 lipca 2020 roku. Obecnie istnieją wersje programu dla systemów Windows, macOS, Linux, Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry OS. W historii przeglądarki istniały także m.in. edycje dedykowane takim urządzeniom jak konsole Nintendo DS i Nintendo Wii oraz przenośne odtwarzacze multimedialne francuskiej firmy Archos. Aktualnie przeglądarka Opera stanowi 2,06% procent rynku, co daje jej szóste miejsce w rywalizacji.