Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

ORP „Iskra”

piątek,

ORP „Iskra”

8 lipca 1928 roku żaglowiec ORP „Iskra” rozpoczął swój pierwszy rejs oceaniczny pod polską banderą.

Kilka lat po odzyskaniu niepodległości przez Polskę postanowiono o zakupie okrętu żaglowego dla Marynarki Wojennej przeznaczonego do przeprowadzania praktyk marynarsko-żeglarskich. Wybór padł na szkuner SV „St. Blane” pływający w brytyjskiej marynarce handlowej. Jednostkę zbudowano w holenderskiej stoczni G.M. Müller w Foxhol, a jej wodowanie miało miejsce latem 1917 roku. 1 stycznia 1927 roku żaglowiec został przejęty przez Polaków w szkockim porcie Grangemouth. Po sprowadzeniu okrętu do Polski przeprowadzono przebudowę i adaptację na żaglowiec szkolny. 6 maja 1928 roku na żaglowcu oficjalnie podniesiono polską banderę. Otrzymał on nazwę ORP „Iskra”, a jego portem macierzystym została Gdynia. Pierwszym dowódcą jednostki był kapitan Henryk Eibel.

Miesiąc po podniesieniu bandery „Iskra” wyruszyła w swój pierwszy ćwiczebny rejs. Przez 25 dni jednostka pływała po Bałtyku. 8 lipca żaglowiec rozpoczął pierwszy rejs oceaniczny, podczas którego 14 października 1928 roku w kanale La Manche doszło do kolizji z norweskim parowcem. „Iskra” z przebitą burtą na kilka tygodni trafiła do stoczni w Dover, gdzie została naprawiona. Do wybuchu drugiej wojny światowej okręt szkolny Marynarki Wojennej ORP „Iskra” co roku odbywał rejsy, podczas których na szkunerze pojawiało się kilkudziesięciu słuchaczy Szkoły Podchorążych Marynarki Wojennej w Toruniu. Stałą załogę nazywano szkieletową, ponieważ stanowiło ją niewielu marynarzy zajmujących jedynie najważniejsze stanowiska.

W chwili agresji III Rzeszy na Polskę żaglowiec odbywał rejs szkolny i znajdował się na Morzu Śródziemnym. 10 października okręt zacumował w marokańskim Port Lyautey w górze rzeki Sebou. Podchorążych ewakuowano do Francji, a na jednostce pozostała jedynie załoga szkieletowa. Po upadku Francuzów, francuskie władze kolonialne wyraziły zgodę na opuszczenie portu przez „Iskrę”. Korzystając z okazji, z Maroka ewakuowano przebywających tam polskich żołnierzy. 5 lipca 1940 roku jednostka dopłynęła do Gibraltaru. Żaglowiec wyczarterowano Królewskiej Marynarce Wojennej Wielkiej Brytanii i pod nazwą HMS „Pigmy” służył on w roli okrętu-bazy dla kutrów torpedowych. Po roku jednostkę zwrócono Polakom, jednak do końca wojny pozostał on w Gibraltarze.

Latem 1948 roku ORP „Iskra” powróciła do Gdyni. Do 1974 roku wyruszała w morze z podchorążymi Wyższej Szkoły Marynarki Wojennej oraz elewami Centrum Szkolenia Specjalistów Marynarki Wojennej. Ostatni rejs odbyła w dniach 25 lipca – 15 sierpnia 1974 roku na Bałtyku. 26 listopada 1977 roku na jednostce uroczyście opuszczono banderę i została ona skreślona z listy floty. Podczas służby pod biało-czerwoną banderą ORP „Iskra” przebyła łącznie 201 tysięcy mil morskich.

Artykuł: Teoria emocji kolorów

Teoria emocji kolorów

Artykuł: DRAM Speculative Leadoff

DRAM Speculative Leadoff

Artykuł: Burst Mode DMA

Burst Mode DMA

Artykuł: Tryby DMA

Tryby DMA

Artykuł: DMA w kontekście historycznym

DMA w kontekście historycznym

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły