czwartek,
Baner reklamowy
Wykonanie banera internetowego wydaje się stosunkowo prostym zadaniem, jednak jest to błędna opinia. Materiał dotyczy głównie wymagań technicznych stawianych przez podmioty zajmujące się emisją reklam. Internetowy baner to graficzna forma reklamy, komunikatu lub innego przekazu. Banery emitowane na stronach wielkich portali muszą spełniać ściśle określone warunki techniczne. Jednym z nich są dopuszczalne wymiary. Związane jest to z budową strony portalu, zazwyczaj podczas projektowania przewidziano miejsca na boksy reklamowe o określonej wysokości i szerokości. Prawdopodobnie po indywidualnych negocjacjach możliwe jest wyemitowanie reklamy w zupełnie nietypowej formie, jednak zapewne będzie się to wiązało z niestandardową opłatą.
Co prawda podmioty emitujące reklamy mogą mieć własne nietypowe wymagania, jednak powstało wiele standardów rozmiarów banerów. Standardowe wymiary pozwalają korzystać z tego samego banera na stronach różnych portali. Za jednostkę miary przyjęto piksel. Europejskie Stowarzyszenie Reklamy Interaktywnej oraz Biuro Reklamy Interaktywnej w Europie ustaliło następujące formaty:
- Rectangles and Pop-Ups
- 180 × 150 (Rectangle);
- 240 × 400 (Vertical Rectangle);
- 250 × 250 (Square Pop-Up);
- 300 × 250 (Medium Rectangle);
- 336 × 280 (Large Rectangle);
- Banners and Buttons
- 88 × 31 (Micro Bar);
- 120 × 90 (Button 1);
- 120 × 60 (Button 2);
- 120 × 240 (Vertical Banner);
- 125 × 125 (Square Button);
- 234 × 60 (Half Banner);
- 468 × 60 (Full Banner);
- 728 × 90 (Leaderboard/Super Banner);
- Skyscrapers
- 120 × 600 (Skyscraper);
- 160 × 600 (Wide Skyscraper);
- 300 × 600 (Half Page Ad).
Wymienione formaty należy traktować orientacyjnie, aktualne szczegóły znajdują się w wymaganiach publikowanych przez poszczególne podmioty. Dołączone do artykułu linki były aktywne w dniu publikacji materiału. Oczywiście wśród materiałów należy szukać dokumentów nazwanych jako „Specyfikacja techniczna” lub podobnie, z punktu widzenia technicznego cenniki itp. nie są istotne. Zalecenia odnośnie do emitowanych materiałów reklamowych kilku dużych polskich serwisów internetowych:
Często do prezentowanych reklam należy dołączyć elementy wymagane przez firmę, która będzie je emitować, np. kod potrzebny do celów statystycznych. Czasami dużą trudność może sprawić wymóg maksymalnego dopuszczalnego rozmiaru pliku (w bajtach). Niektórych obrazów lub animacji nie da się wystarczająco „zmniejszyć” przy zachowaniu względnie dobrej jakości. Profesjonalni twórcy reklam powinni brać to pod uwagę już w pierwszym etapie projektu. Jeśli materiały będą emitowane w różnych wymiarach, oznacza to kolejne trudne zadanie. Niewątpliwie na powierzchni mniejszej np. cztery razy od największego formatu nie da się sensownie pomieścić całej treści. W przygotowaniu kilku banerów znacznie różniących się rozmiarem pomocne będzie stosowanie chwytliwego zwięzłego sloganu reklamowego, który w najmniejszych wersjach stanie się prawdopodobnie głównym lub nawet jedynym elementem reklamy. Przy tworzeniu kilku banerów warto zwrócić uwagę na spójną kolorystykę i zdobnictwo.
Najczęściej baner jest jednocześnie odnośnikiem do strony internetowej dotyczącej przekazywanej treści. Banery mogą być wykonane jako standardowe pliki graficzne (GIF, JPG, PNG) lub animacje w wysoce niezalecanym już formacie Adobe Flash. Ostatnio coraz częściej spotyka się także banery w postaci kodu HTML z animacją CSS3. Nie wszyscy reklamodawcy zdają sobie sprawę z potencjalnych problemów związanych z danym formatem. Standardowe pliki graficzne będą widoczne praktycznie u wszystkich użytkowników. Niektóre formaty wymagają specjalnych wtyczek do odtwarzania, nie wszędzie będzie one zainstalowane. CSS3 wymaga stosunkowo nowego oprogramowania u odbiorcy.
Pierwszy internetowy baner pojawił się w sieci 27 października 1994 roku. Powstał on w ramach kampanii reklamowej amerykańskiej firmy telekomunikacyjnej AT&T. Plik wykonała agencja Modem Media. Grafika zamieszczona w serwisie HotWired.com była niewielka – 468×60 px. Internautom jeszcze nie doskwierała „ślepota banerowa”, współczynnik klikalności wyniósł 44%. Taki wynik szybko przyciągnął kolejnych reklamodawców, zaczęła się złota era dla twórców stron internetowych.
Banner czy baner? W najnowszych słownikach występują obie formy. Językoznawcy przewidują, że „banner” podzieli los słowa „scanner” i w Polsce wyłączność uzyska forma dostosowana do wymowy.