Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Tōru Iwatani – ojciec Pac-Mana

wtorek,

Tōru Iwatani – ojciec Pac-Mana

25 stycznia 1955 roku urodził się twórca klasycznej gry Pac-Man Tōru Iwatani. W latach osiemdziesiątych Pac-Man przyniósł miliardy dolarów zysku.

Tōru Iwatani był samoukiem, nie posiadał żadnego formalnego wykształcenia w dziedzinie programowania komputerów czy projektowania graficznego. W 1977 roku został pracownikiem firmy komputerowej Namco. Był to przypadkowy wybór, Iwatani pasjonował się maszynami z pinballami, wydawało mu się, że producent gier video będzie miał coś z tym wspólnego.

Pierwsze trzy gry japońskiego projektanta były inspirowane pinballem i nie przyniosły mu większej sławy. W 1978 roku wpadł na pomysł gry zręcznościowej, w której gracz kierował żółtych bohaterem zjadającym kulki w labiryncie. Sukces komercyjny gry stworzonej przez zaledwie kilka osób przeszedł wszelkie oczekiwania.

Podobno Pac-Man narodził się, kiedy Tōru Iwatani wpatrywał się w leżącą na stole pizzę. Miała ona wycięty jeden kawałek – stąd wzięła się paszcza bohatera gry. Większość ówczesnych popularnych gier polegała na strzelaniu w kosmosie, gra o jedzeniu była bardzo oryginalna.

Na rynku japońskim gra miała nazwę Puck Man. Tōru Iwatani zainspirował się frazą „paku-paku taberu” co w przybliżonym tłumaczeniu oznacza „jeść kłapiąc ustami”. W obawie przed pomysłowymi amerykańskimi dzieciakami, w wersji eksportowej grę nazwano Pac-Man. Produkt firmy Namco miał wpływ na cały przemysł rozrywkowy – produkowano koszulki, figurki, książki, komiksy, powstały dwa seriale animowane, film fabularny, utwory muzyczne.

Po Pac-Manie Iwatani zaprojektował jeszcze kilka innych gier. Jako jedyna z nich do historii przeszła zręcznościowa gra wyścigowa „Pole Position” z 1982 roku. Jest ona uważana za jeden z najważniejszych tytułów złotego wieku automatów do gier. Stała się inspiracją dla wielu twórców gier.

Artykuł: Staże w Hiszpanii

Staże w Hiszpanii

Artykuł: Conformité Européenne

Conformité Européenne

Artykuł: Display Stream Compression

Display Stream Compression

Artykuł: High Dynamic Range

High Dynamic Range

Artykuł: PiP i podobne technologie

PiP i podobne technologie

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły