Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Sejm Dzieci i Młodzieży

środa,

Sejm Dzieci i Młodzieży

Sejm Dzieci i Młodzieży (Sejm DiM, SDiM) to akcja propagująca parlamentaryzm wśród młodzieży z gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Jej pierwsza edycja miał miejsce 1994 roku. Kadencja młodych posłów trwa jeden rok. SDiM składa się z 460 posłów, dokładnie tak jak Sejm RP. Liczba mandatów w&mnsp;województwie jest proporcjonalna do liczby uczniów w gimnazjach i szkołach średnich w danym regionie.

Polski Sejm Dzieci i Młodzieży to pierwsza tego typu inicjatywa w Europie. Aktualnie podobne przedsięwzięcia podjęto jeszcze w Republice Francuskiej, Portugalii, Królestwie Wielkiej Brytanii, Finlandii i Republice Czech.

Jedyna sesja w roku odbywa się 1 czerwca w Dzień Dziecka, do tej pory jedynie w 2018 roku w związku z trwającym w Sejmie protestem niepełnosprawnych przełożono obrady na wrzesień. W 1999 roku Sejm Dzieci i Młodzieży się nie odbył.

Do 2009 roku przyznawanie mandatu odbywało się na drodze konkursu literackiego, w którym prace były oceniane przez komisję wyznaczoną przez Kuratorów Oświaty w poszczególnych województwach. Od 2010 roku młodzi posłowie pracują w zespołach dwuosobowych, a mandat otrzymują ci, których relacja z podejmowanych lokalnie działań społecznych związanych z tematyką sesji zostaną najwyżej ocenione.

Sesje Sejmu Dzieci i Młodzieży

Sesja Rok Temat przewodni
XXVIII2022Jakie ideały żołnierzy Armii Krajowej i Narodowych Sił Zbrojnych przetrwały i odniosły zwycięstwo? Które z tych wartości są dla Ciebie ważne? Przedstaw na przykładzie wybranego bohatera lub bohaterki.
XXVII2021Śladami kardynała Stefana Wyszyńskiego – w poszukiwaniu drogowskazów we współczesnym świecie według wartości i ideałów Prymasa Tysiąclecia.
XXVI2020Sesja odwołana w Związku z sytuacją epidemiczną w Polsce.
XXV2019Posłowie Sejmu II RP. Ich losy i działalność w okresie II wojny światowej i okupacji
XXIV2018Posłowie pierwszego Sejmu Niepodległej
XXIII2017Przestrzeń publiczna jako miejsce wolne od symboli propagujących systemy totalitarne. Lokalni bohaterowie w przestrzeni publicznej
XXII2016Miejsca Pamięci - materialne świadectwo wydarzeń szczególnych dla lokalnej i narodowej społeczności
XXI2015Miejsca młodych – Jakiej przestrzeni publicznej potrzebuje młodzież
XX2014Wybory parlamentarne
XIX2013Lokalny ekorozwój
XVIII2012Samorządność i demokracja w szkole
XVII2011Wolontariat na rzecz aktywności obywatelskiej
XVI2010Nasz samorząd uczniowski
XV2009Młodzi wobec wydarzeń roku 1989
XIV2008Poseł naszych marzeń – szkic do portretu
XIII2007Moja ojczyzna wobec procesów globalizacyjnych
XII2006Ekologia – wybór przyszłości
XI2005Demokracja – warunki jej umacniania
X2004Dobro Rzeczypospolitej – najwyższym prawem
IX2003Moja Ojczyzna – państwem demokratycznym
VIII2002Europa – dialog kultur
VII2001Szkoła – przyjaznym i bezpiecznym środowiskiem
VI2000Reforma edukacji
--1999W 1999 Sejm Dzieci i Młodzieży nie odbył się
V1998Wspólna Europa i nasze, Polski, dążenie do członkostwa w niej
IV1997Samorządność dzieci i młodzieży w szkole i w miejscu zamieszkania
III1996Jaka powinna być moja szkoła?
II1995Prawa dziecka zawarte w ratyfikowanej przez Polskę Konwencji o Prawach Dziecka
I1994Wojna – zagrożeniem szczęśliwego dzieciństwa
Artykuł: Harmonogram egzaminów maturalnych

Harmonogram egzaminów maturalnych

Artykuł: Staże w Hiszpanii

Staże w Hiszpanii

Artykuł: Conformité Européenne

Conformité Européenne

Artykuł: Display Stream Compression

Display Stream Compression

Artykuł: High Dynamic Range

High Dynamic Range

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły