Przeglądasz zaktualizowaną wersję artykułu.
sobota,
Polski samolot RWD-13
14 stycznia 1935 roku dokonano oblotu samolotu turystycznego RWD-13. Polscy konstruktorzy z zespołu RWD odnieśli duży sukces komercyjny. RWD to skrót od nazwisk Stanisława Rogalskiego, Stanisława Wigurę i Jerzego Drzewieckiego. W składzie ekipy RWD byli także inni konstruktorzy.
Samolot RWD-13 był rozwinięciem udanej linii samolotów turystycznych RWD-6 i RWD-9. Autorami projektu byli Stanisław Rogalski, Jerzy Drzewiecki i Leszek Dulęba. Prace konstrukcyjne prowadzono pod koniec 1934 w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych na Okęciu w Warszawie.
Wcześniejsze konstrukcje RWD były wykorzystywane jako samoloty sportowe, RWD-13 miał być maszyną użytkową, dlatego zastosowano silnik o mniejszej mocy. Mimo tego konstruktorom udało się zachować takie zalety jak krótki start i lądowanie, łatwość pilotażu, stateczność oraz stosunkowo dużą prędkość.
Samoloty RWD-13 odniosły sukces, do rozpoczęcia drugiej wojny światowej wyprodukowano około 85 sztuk w wersji podstawowej. W 1937 roku opracowano wersję RWD-13S, która była samolotem sanitarnym. Samoloty RWD-13 były sprzedawane również poza granicami kraju, m.in. do Hiszpanii i Brazylii.
Współcześnie znane są tylko dwa zachowane egzemplarze samolotu RWD-13. Pierwszy można oglądać w ekspozycji Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, drugi w Museu Asas de um Sonho w Brazylii.