Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Początki gier komputerowych

wtorek,

Początki gier komputerowych

W 1952 roku Sandy Douglas pisał rozprawę doktorską na temat interakcji człowieka z komputerem. Prosta gra komputerowa była doskonałą okazją do zilustrowania jego wniosków. W latach 50. ubiegłego wieku komputery nie były powszechnie dostępne, nie było też standardów. Na Uniwersytecie Cambridge znajdował się jedyny egzemplarz komputera EDSAC. Gra Aleksandra Douglasa mogła być uruchomiona tylko na tej maszynie. Douglas wykonał komputerową edycję popularnej gry kółko i krzyżyk. Po latach dzieło Douglasa nazwano OXO. Kwestia czy OXO była pierwszą grą wideo, budzi wiele dyskusji. Niektórzy nie zgadzają się z tym ze względu na brak ruchu i aktualizacji grafiki w czasie rzeczywistym. OXO jest wpisana do Księgi rekordów Guinnessa jako pierwsza gra strategiczna w historii.

18 października 1958 roku fizyk William Higinbotham w Brookhaven National Laboratory zaprezentował stworzoną na bazie oscyloskopu grę „Tennis for Two”. Za sprawą dziennikarza Davida Ahla zyskała ona miano pierwszej gry wideo, jednak niektórzy specjaliści zauważyli, że nie generuje ona sygnału wideo. Gra korzystała z komputera analogowego, do którego w charakterze wyświetlacza podłączono oscyloskop. Była ona symulacją tenisa stołowego. Gracze przy pomocy skrzynek z przyciskami i gałkami sterowali lotem piłki. „Tennis for Two” nie podliczał punktów, ale jak przystało na dzieło naukowca, uwzględniał takie parametry jak prędkość wiatru czy grawitacja. Gra Williama Higinbothama wywarła duży wpływ na kolejne produkcje, twórcy wielu wczesnych gier inspirowali się produkcją z amerykańskiego laboratorium.

W 1961 roku student Massachusetts Institute of Technology (MIT) Steve Russell uruchomił grę swojego autorstwa na uczelnianym komputerze PDP-1 ufundowanym przez firmę Digital Equipment Corporation. Swoją produkcję nazwał jako „Spacewar!”. Inspirował się grą „Tennis for Two”, którą miał okazję zobaczyć podczas dni otwartych w Brookhaven National Laboratory, a także niepokojami czasów zimnej wojny, w których przyszło mu żyć. „Spacewar!” to strzelanka rozgrywająca się w przestrzeni kosmicznej, w której dwóch graczy toczy pojedynek, sterując statkami kosmicznymi. Gra zrobiła furorę wśród studentów MIT. Firma Digital Equipment Corporation dodawała kopię „Spacewar!” do każdego sprzedanego egzemplarza PDP-1. Trudno mówić o masowej popularności gry, podstawowa wersja PDP-1 kosztowała sto dwadzieścia tysięcy dolarów. Współcześnie mozna zagrać w przeglądarkową wersję gry Spacewar!.

Gry próbowali tworzyć także Polacy. W 1962 roku Witold Podgórski inspirując się chińską grą liczbową „Nim”, napisał grę na komputer Odra 1003. Nazwał ją jako „Marienbad”. Niestety, gra szybko mogła się nudzić, nie było możliwości odniesienia zwycięstwa nad komputerem. Firma Elwro, producent komputera Odra 1003, nie rozpowszechniała oficjalnie tej gry.

W 1969 roku pracownik Bell Labs Ken Thompson napisał grę komputerową o nazwie „Space Travel” dla systemu Multics, która symulowała podróż po Układzie Słonecznym. Wspólnie z Dennisem Ritchiem przeniósł ją później na komputer PDP‑7. Aby uruchomić „Space Travel” na tej maszynie, opracował własny system operacyjny, który stał się wkrótce rdzeniem systemu operacyjnego Unix. Gra „Space Travel” nigdy nie była rozpowszechniana poza Bell Labs i nie miała wpływu na późniejsze produkcje.

W latach siedemdziesiątych rozpoczęła się era komercyjnych gier. Na rynek trafiły konsole gier wideo i automaty do gier. Pionierem konsol był Ralph Baer. W 1951 roku jako pracownik Loral Electronics, wpadł na pomysł interaktywnej telewizji, jednak nikt w firmie nie wykazał tym zainteresowania. Kontynuując tę ideę, we wrześniu 1966 roku spisał na kilku kartkach założenia projektu konsoli do gier i przystąpił do pracy. 7 maja 1967 roku był gotowy prototyp urządzenia i rozegrano pierwszą dwuosobową grę, którą wyświetlano na ekranie telewizora. W jego prostej grze dwie kropki ścigały się po ekranie. 1 października 1968 roku Ralph Baer zaprezentował publicznie konsolę Brown Box wraz z kilkoma grami, były to m.in. tenis stołowy, siatkówka, piłka nożna oraz gra sterowana przy użyciu pistoletu świetlnego. W 1970 roku Baer sprzedał prawa do urządzenia firmie Magnavox.

Artykuł: Harmonogram egzaminów maturalnych

Harmonogram egzaminów maturalnych

Artykuł: Staże w Hiszpanii

Staże w Hiszpanii

Artykuł: Conformité Européenne

Conformité Européenne

Artykuł: Display Stream Compression

Display Stream Compression

Artykuł: High Dynamic Range

High Dynamic Range

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły