Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Mieczysław Wyszkowski

sobota,

Mieczysław Wyszkowski

Dziś mija rocznica śmieci porucznika Wojska Polskiego, jednego z pilotów słynnego „Cyrku Skalskiego”.

Mieczysław Wyszkowski urodził się 9 grudnia 1918 roku w Nowym Sączu. W 1935 roku po odbyciu przeszkolenia zdobył uprawnienia pilota szybowcowego kategorii A i B. Rok później w ramach Przysposobienia Wojskowo-Lotniczego ukończył kurs pilotażu samolotów silnikowych i zaczął loty w toruńskim Aeroklubie Pomorskim. Po pomyślnie zdanym egzaminie dojrzałości w 1938 roku wstąpił do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie.

Po wybuchu drugiej wojny światowej wraz z pozostałymi podchorążymi został ewakuowany. 19 września znalazł się w Rumunii. Po ucieczce z obozu internowania dotarł do Francji. Służył w ośrodku szkoleniowym Base Aerienne No 103 w Châteauroux. Podczas kampanii francuskiej nie latał bojowo. Po klęsce Francuzów został ewakuowany do Wielkiej Brytanii. W Anglii służył w kilku jednostkach, były to 303. Dywizjon Myśliwski Warszawski im. Tadeusza Kościuszki, 306. Dywizjon Myśliwski „Toruński”, Dywizjon 316. „Warszawski”. Jako pilot Dywizjonu 316 w 1942 roku zestrzelił trzy wrogie myśliwce.

Pod koniec 1942 roku nad zachodnią Europą panował spokój. Niemiecka Luftwaffe była mocno zaangażowana w walki na froncie wschodnim. Planowano inwazję Sprzymierzonych we Francji. W brytyjskim Dowództwie Lotnictwa Myśliwskiego narodził się pomysł utworzenia specjalnej eskadry lotniczej, która miała przećwiczyć współpracę sił powietrznych z wojskami lądowymi. Jedynym miejscem, gdzie Brytyjczycy w tym czasie walczyli na lądzie z siłami niemieckimi, była północna Afryka.

Do składu nowej formacji wytypowano polskich pilotów. Wśród nich znalazł się Mieczysław Wyszkowski. Jednostka otrzymała nazwę Polski Zespół Myśliwski (Polish Fighting Team – PFT), jednak później z powodu niespotykanej skuteczności i brawurowych akrobacji była od nazwiska dowódcy nieformalnie zwana jako „Cyrk Skalskiego”. Na początku XX wieku „latającymi cyrkami” określano grupy akrobacyjne, które popisywały się nieprzeciętnymi umiejętnościami pilotów.

18 kwietnia 1943 roku podczas walk w Afryce samolot Mieczysława Wyszkowskiego został ciężko uszkodzony przez artylerię przeciwlotniczą, a następnie zestrzelony przez wrogi myśliwiec Messerschmitt Bf 109. Ranny Wyszkowski zdołał awaryjnie wylądować, jednak znalazł się po stronie wroga i trafił do niewoli. Po odbyciu leczenia we Włoszech osadzono go w obozie jenieckim na terenie Niemiec. Przebywał w Dulag Luft pod Frankfurtem nad Menem, później w Stalagu Luft III w Żaganiu, a następnie w Stalagu Luft IV również w okolicach Żagania. Po ewakuacji obozu w głąb Niemiec, w maju 1945 roku został uwolniony oddziały Armii Czerwonej.

Powrócił do służby w Polskich Siłach Powietrznych w Wielkiej Brytanii. Po demobilizacji zdecydował się pozostać na emigracji. Wstąpił do Royal Air Force, jednak w 1949 roku opuścił Wielką Brytanię i wrócił do Polski. W kraju został pilotem Polskich Linii Lotniczych „LOT”. Dość szybko zwolniono go z pracy, oficjalnym powodem był brak odpowiednich kwalifikacji. W 1956 roku wrócił do latania w LOT. Napisał kilka książek: „Polskie skrzydła nad Anglią”, „Pod obcym niebem”, „Ostatni lot”, „Nie wszyscy szczęśliwie wracają da bazy”. Zmarł 28 maja 1976 roku w Warszawie.

Artykuł: Teoria emocji kolorów

Teoria emocji kolorów

Artykuł: DRAM Speculative Leadoff

DRAM Speculative Leadoff

Artykuł: Burst Mode DMA

Burst Mode DMA

Artykuł: Tryby DMA

Tryby DMA

Artykuł: DMA w kontekście historycznym

DMA w kontekście historycznym

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły