Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Hello CKZiU!

poniedziałek,

Hello CKZiU!

W piątek 13 września nasi informatycy z drugiej klasy uczestniczyli w zajęciach zorganizowanych z okazji Dnia Programisty. Ten rocznik naukę programowania zacznie za rok, na przedmiotach związanych z kwalifikacją EE.09. Hasło „Hello CKZiU!” nawiązuje do znanego powszechnie wśród programistów programu „Hello World!”, który wypisuje na standardowym wyjściu prosty komunikat. Prawdopodobnie pierwszy program tego typu napisano w języku BCPL i opublikowano w 1967 roku. Jest to demonstracja języka programowania i tradycyjny początkowy element kursów programowania. Trywialny program jest łatwy do zrozumienia przez początkujących.

Wybitni programiści są znani tylko w stosunkowo wąskich kręgach specjalistów. Większość ludzi z rozwojem informatyki najczęściej kojarzy takie postacie jak twórca serwisu Facebook, założyciele firmy Microsoft czy Apple itp. Niewątpliwie osoby te mają wielkie osiągnięcia, jednak ciężko jest je zaliczyć do grona najbardziej zasłużonych programistów świata. W piątek nasi uczniowie poznali pięciu wybitnych informatyków. Bohaterami pierwszej części zajęć byli: współtwórca języka programowania C i laureat Nagrody Turinga Dennis Ritchie, twórca języka programowania C++ Bjarne Stroustrup, twórca języka Java James Gosling, twórca języka programowania Python Guido van Rossum oraz twórca jądra Linux Linus Torvalds.

Uczniowie dowiedzieli się, jak na informatykę wpłynął opracowany w latach 1969–1973 język C, który stał się dominującym językiem programowania systemów operacyjnych i fundamentem takich języków jak C++ czy Objective C, a także był inspiracją dla twórców wielu innych języków programowania. Pozostali prezentowani wybitni informatycy także mieli duży wpływ na rozwój technologii. Na zajęciach można było poznać wiele ciekawostek, na przykład mało kto wie, że najpopularniejszy obecnie system operacyjny na świecie, jakim jest Android, wykorzystuje jądro Linux. Tych informacji nie znajdziesz w podręcznikach do przedmiotów zawodowych, tak więc część „historyczną” piątkowych zajęć można traktować jako poszerzenie wiadomości o zawodzie.

Kolejnym etapem warsztatów było zapoznanie się z rankingiem popularności języków programowania. Wiedza o tym, którego języka programowania warto się uczyć, znacznie zwiększa szanse programisty na rynku pracy. Jednym ze znanych rankingów dotyczących technologii jest TIOBE Index.

Najpopularniejsze języki programowania

Język programowania2019201420092004199919941989
Java12119--
C2122111
Python37562321-
C++4433222
Visual Basic .NET59-----
C#656718--
JavaScript788816--
PHP8645---
SQL9--89---
Objective-C1032937---

Źródło danych: TIOBE Index.

Istnieją języki specjalnie zaprojektowane pod kątem edukacyjnym, jednak najczęściej nie potrzebują ich pracodawcy. W zestawieniu znalazły się trzy języki nauczane na przedmiotach zawodowych w naszej szkole (JavaScript, PHP, SQL). Kolejne dwa (C, C++) obecne na liście uczniowie poznają na niektórych lekcjach informatyki rozszerzonej. Na czołowych miejscach znalazły się języki, których twórców zaprezentowano na zajęciach.

Na końcu warsztatów przyszła kolej na „Hello CKZiU!”. Uczniowie drugiej klasy swój pierwszy program napisali w języku JavaScript. Nie skończyło się na tym, powstał także prosty kalkulator, a jego kod był zrozumiały nawet dla początkującego. Już tylko na zasadzie demonstracji uczniowie poznali proces tworzenia prostego programu „Hello CKZiU!” w języku kompilowanym, jakim jest język C. Zademonstrowano także, jak analizator składniowy pomaga programiście usuwać błędy (proces debugowania). Uczniowie dowiedzieli się jak łatwo zwielokrotnić „Hello CKZiU!” w zwięzłym języku Python. Kod, który wypisuje tę frazę kilkaset razy, zajął dokładnie 24 znaki i był łatwy do zrozumienia. Dla porównania komenda powłoki BASH realizująca takie zadanie wymagała wpisania już 47 znaków, a zrozumienie zasady jej działania wymagało dodatkowych informacji.

Czasami bywa tak, że sztywne szkolne ramy 45 minut zmuszają do przerwania zajęć zbyt szybko. Tak było tym razem. Prowadzący zajęcia był bardzo pozytywnie zaskoczony wielkim zainteresowaniem tematem programowania wykazanym przez uczniów, zadawanymi pytaniami i zaangażowaniem w pracę. Do zobaczenia na lekcjach programowania za rok.

Czytaj więcej na naszych stronach

Artykuł: Harmonogram egzaminów maturalnych

Harmonogram egzaminów maturalnych

Artykuł: Staże w Hiszpanii

Staże w Hiszpanii

Artykuł: Conformité Européenne

Conformité Européenne

Artykuł: Display Stream Compression

Display Stream Compression

Artykuł: High Dynamic Range

High Dynamic Range

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły