Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Stefan Drzewiecki

sobota,

Stefan Drzewiecki

Polski wynalazca był znanym na całym świecie pionierem żeglugi podwodnej i lotnictwa.

Stefan Drzewiecki urodził się 26 lipca 1844 we wsi Kunka na Podolu. Wykształcenie zdobywał we Francji. Na wieść o wybuchu powstania styczniowego, jako dziewiętnastolatek przyjechał do Polski, jednak rozgoryczony klęską opuścił kraj. Krótko przebywał we Francji, a następnie zamieszkał w Wiedniu.

Swoje wynalazki po raz pierwszy publicznie zaprezentował na Wystawie Wiedeńskiej w 1872 roku, za dwa z nich otrzymał nagrody. Były to cyrkiel do przekrojów stożkowych oraz regulator silników parowych i hydraulicznych. Na tej samej wystawie zademonstrował także automatyczny sprzęg do wagonów, rejestrator prędkości pociągów oraz dromograf – urządzenie samoczynnie wykreślające kurs płynącego statku, które otworzyło mu drogę do kariery – otrzymał propozycję pracy w Komitecie Technicznym Marynarki Rosyjskiej.

W Petersburgu stworzono mu idealne warunki do pracy, a dromografy trafiły na rosyjskie okręty wojenne. Wkrótce Drzewiecki rozpoczął prace nad okrętem podwodnym. W 1877 roku w Odessie konstruktor osobiście zademonstrował swoje dzieło. Łódź podwodna Drzewieckiego była napędzana siłą ludzkich mięśni, a w jego konstrukcji po raz pierwszy w jednostce podwodnej zastosowano peryskop.

Submarine

W kolejnych latach Polak udoskonalał swój okręt – powstała jednostka czteroosobowa, zastosowano napęd elektryczny, znacznie zwiększono wyporność. „Podwodnym aparatem minowym” mocno zainteresowała się rosyjska marynarka – pod kierunkiem Drzewieckiego powstała prototypowa seria pięćdziesięciu czteroosobowych okrętów podwodnych.

W 1892 roku konstruktor przeniósł się do Francji, jego kolejne prace również związane były z wojskiem. Od 1901 roku na francuskich i rosyjskich okrętach montowano wyrzutnie torped konstrukcji Drzewieckiego. W 1908 roku według jego projektu w Rosji powstał okręt podwodny o wyporności 350 ton z napędem spalinowym. Realizacji nie doczekał się projekt okrętu podwodnego „wodopancernego”, w konstrukcji tej pancerz miała stanowić wlana między blachy woda, która amortyzowałaby uderzenia.

Aeroplan

Jeszcze w Petersburgu Drzewiecki zainteresował się maszynami latającymi. W 1887 roku opublikował pracę „Аэропланы в природе” (Samoloty w przyrodzie). Jedna z jego późniejszych prac „L’aviation de demain” (Lotnictwo dnia jutrzejszego) jest przez wielu uważana za podstawy współczesnej aerodynamiki. Drzewiecki opracował także rachunkowe metody wyznaczania śrub napędowych, jego teoria napędów śmigłowych została ogólnie przyjęta w nauce, a w 1920 roku nagrodzona przez francuską Akademię Nauki.

W 1909 roku zbudował wyposażony w tylne śmigło model prototypu płatowca „Canard”, który posiadał nowatorskie w skali światowej samoczynne urządzenia stabilizacyjne. Jego rozwiązania wypróbowano w aeroplanie „Drzewiecki” z 1913 roku. Pod koniec lat dwudziestych ubiegłego stulecia skonstruował śmigło o łopatkach nastawnych. Polski wynalazca przez wiele lat utrzymywał się w dobrym zdrowiu. Stefan Drzewiecki zmarł 23 kwietnia 1938 roku w wieku 93 lat. W testamencie zapisał polskiemu państwu swą paryską pracownię w Auteuil.

Artykuł: DRAM Speculative Leadoff

DRAM Speculative Leadoff

Artykuł: Burst Mode DMA

Burst Mode DMA

Artykuł: Tryby DMA

Tryby DMA

Artykuł: DMA w kontekście historycznym

DMA w kontekście historycznym

Artykuł: Bezpośredni dostęp do pamięci

Bezpośredni dostęp do pamięci

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły