Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Władysław Gnyś

poniedziałek,

Władysław Gnyś

Władysław Gnyś urodził się 24 sierpnia 1910 roku w Sarnowie niedaleko Dęblina. W 1931 roku rozpoczął służbę w Wojsku Polskim. Dwa lata później ukończył kurs pilotażu w Grudziądzu i otrzymał przydział do Eskadry Myśliwskiej 4. Pułku Lotniczego w Toruniu. W tej jednostce, 11 maja 1935 roku uczestniczył w groźnym wypadku lotniczym, podczas ćwiczeń zespołowych zderzył się z drugim samolotem. Zdołał wtedy wylądować z odciętym prawym podwoziem. Za ten wyczyn został odznaczony brązowym Krzyżem Zasługi. Drugi z pilotów, porucznik Dionizy Durko, w wyniku katastrofy poniósł śmierć. W okresie poprzedzającym wybuch drugiej wojny światowej Władysław Gnyś służył w 121. Eskadrze Myśliwskiej w Krakowie.

Wczesnym rankiem 1 września 1939 roku na rozkaz dowódcy dywizjonu, kapitana Mieczysława Medweckiego, wystartował do lotu bojowego z lotniska w Balicach. Klucz kapitana Medweckiego rozpoczął start akurat w chwili, gdy nad Balice nadleciały niemieckie bombowce Ju 87. Wywiązała się walka. Dowódca dywizjonu został zestrzelony, a Gnyś odskoczył od przeważającego liczebnie wroga i samodzielnie kontynuował lot, poszukując niemieckich bombowców. Kilka minut później w okolicach Olkusza zobaczył niemieckie Dorniery Do 17E. W krótkiej walce zestrzelił dwa samoloty, które spadły na ziemię w miejscowości Żurada. Władysław Gnyś oficjalnie jest uznawany za pierwszego pilota, który zestrzelił niemiecki samolot w okresie II wojny światowej.

Po agresji sowieckiej na Polskę został ewakuowany do Rumunii. Zdołał przedostać się do Francji, gdzie znalazł się wśród pilotów skierowanych na przeszkolenie na sprzęcie francuskim. Podczas kampanii francuskiej latał na myśliwcach Morane-Saulnier MS.406 jako pilot polskiego klucza myśliwskiego przy dywizjonie Groupe de Chasse III/1 w Toul Croix. W maju 1940 roku wspólnie z innymi pilotami zestrzelił trzy niemieckie bombowce. Po klęsce Francji przez Oran i Casablankę przedostał się do Wielkiej Brytanii. Służył w 302. Dywizjonie Myśliwskim „Poznańskim”. Latem 1944 roku został dowódcą 317. Dywizjonu Myśliwskiego „Wileńskiego”. Kilka dni później został zestrzelony przez artylerię przeciwlotniczą nad Francją. Po przymusowym lądowaniu dostał się do niewoli, jednak mimo odniesionych ran szybko zdołał z niej uciec dzięki pomocy francuskiego ruchu oporu.

Po zakończeniu wojny wyemigrował do Kanady. Polskę odwiedził dopiero w 1996 roku. Pod koniec swojego życia nawiązał kontakt z Frankiem Neubertem – niemieckim pilotem, z którym walczył w 1939 nad Balicami. Neubert zestrzelił wtedy samolot kapitana Medweckiego. Gnyś i Neubert prowadzili ze sobą korespondencję, kilkukrotnie się spotkali. Pierwsze spotkanie miało miejsce w 50. rocznicę wybuchu wojny. Obecnie znajomość kontynuują ich dzieci. Władysław Gnyś zmarł 28 lutego 2000 roku.

Artykuł: DRAM Speculative Leadoff

DRAM Speculative Leadoff

Artykuł: Burst Mode DMA

Burst Mode DMA

Artykuł: Tryby DMA

Tryby DMA

Artykuł: DMA w kontekście historycznym

DMA w kontekście historycznym

Artykuł: Bezpośredni dostęp do pamięci

Bezpośredni dostęp do pamięci

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły