poniedziałek,
Kultowe polskie motocykle WSK
WSK to marka bardzo popularnych polskich motocykli produkowanych w latach 1955-1985 w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL w Świdniku. Ich nazwa i logo pochodzą od nazwy producenta. Istniało również szydercze rozwinięcie tego skrótu, WSK – Wiejski Sprzęt Kaskaderski. Starsi wiekiem czytelnicy wiedzą, że było w tym trochę prawdy. Ostatni motocykl WSK zjechał z taśmy produkcyjnej 31 października 1985 roku.
W 1955 roku w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku uruchomiono dodatkową produkcję motocykli. W pierwszych latach model WSK M06 nie różnił się od innego polskiego kultowego motocykla – WFM (wuefemki z Warszawskiej Fabryki Motocykli). W późniejszych latach konstruktorzy z WSK wprowadzili wiele nowych rozwiązań, a motocykl WSK był na tyle dobry, że był jedną z przyczyn zaniechania produkcji WFM.
Na bazie motocykla WSK (lub jego części) tworzono wiele chałupniczych konstrukcji. Ciekawym przykładem fabrycznej produkcji jest drezyna DL2 z zakładów Cegielskiego w Poznaniu produkowana z wykorzystaniem silnika WFM 150.
Produkowane seryjnie modele WSK.
Klasa 125 cm³
- WSK M06 (1955-65);
- WSK M06 Z (1959-1964);
- WSK M06 L (1959-1964);
- WSK M06-Z2 (1959-1967);
- WSK M06-64 (1964-1967);
- WSK M06 B1 (1966-1971);
- WSK M06 B3 (1971-1985);
- WSK M06 B3 Gil (1974-1980);
- WSK M06 B3 Bąk (1975-1977);
- WSK M06 B3 Lelek (1975-1977);
- WSK M06 B3 Kos (1979-1985);
- WSK M06 B3 Kraska (1978);
- WSK Barron 125 (1976-1977).
Klasa 150 cm³
- WSK M06 Z-150 (1960).
Klasa 175 cm³
- WSK M21W2 (1972);
- WSK M21W2-Ex (1972);
- WSK M21W2 Sport (1973);
- WSK M21W2 Sport Ex (1973);
- WSK M21W2 Kobuz (1974);
- WSK M21W2 Dudek (1975);
- WSK M21W2 S2 (1975);
- WSK M21W2 Perkoz (1978).