Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Jan Maliński

wtorek,

Jan Maliński

Jan Leonard Maliński urodził się 1 marca 1917 roku w Berlinie. Kiedy miał trzy lata jego rodzice zamieszkali w Poznaniu. Od 1931 roku uczył się w Państwowym Seminarium Nauczycielskim w Ostrzeszowie, a następnie w Seminarium Nauczycielskim w Krotoszynie. W 1936 roku zdał egzamin dojrzałości.

Interesował się lotnictwem. W 1935 roku odbył kurs szybowcowy w Goleszowie, a rok później kurs pilotażu w ramach Przysposobienia Wojskowego Lotniczego w Lublinku nieopodal Łodzi. Po maturze ukończył kurs unitarny w Szkole Podchorążych Piechoty w Różanie. W latach 1937–1939 uczył się w Szkole Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie.

Podczas wojny obronnej w 1939 roku był pilotem 132 eskadry. Latał na myśliwcu PZL P.11c. Trzeciego dnia wojny wspólnie z kolegą z eskadry zaatakował grupę niemieckich bombowców i ciężko uszkodził dwa wrogie samoloty. Następnego dnia znaleziono wrak jednego z nich.

7 września w walce z pilotami Luftwaffe zestrzelił bombowiec Heinkel He 111 oraz uszkodził myśliwiec Messerschmitt Bf 110. Sam został trafiony i zmuszony do skoku ze spadochronem. Ranny w nogi wylądował w okolicach Mikulice w Wielkopolsce. Dzięki pomocy mieszkańców wsi trafił do szpitala. Później był ewakuowany koleją w stronę Warszawy. Kiedy pociąg utknął na zbombardowanych torach, na własną rękę próbował dotrzeć do Dęblina.

Ostatecznie, po wielu przygodach, w październiku dotarł do Ostrzeszowa, gdzie mieszkali jego rodzice. Został zatrzymany przez pechowo napotkany niemiecki patrol i trafił do obozu jenieckiego. Z powodu stanu zdrowia został czasowo zwolniony. Wiosną 1940 roku zbiegł z terenów Generalnego Gubernatorstwa i przedostał się do Francji. Nie zdążył wziąć udziału w walkach podczas kampanii francuskiej. 21 czerwca przypłynął do Liverpoolu.

Otrzymał przydział do 302. Dywizjonu Myśliwskiego „Poznańskiego”. Brał udział w bitwie o Anglię. Latem 1941 roku przeniesiono go do 307. Dywizjonu Myśliwskiego Nocnego „Lwowskich Puchaczy”. Od maja 1942 roku służył jako operator radarów, także na okrętach brytyjskich. Jesienią 1944 roku powrócił do lotów bojowych.

Po demobilizacji pozostał na emigracji. Zdobył brytyjską licencję pilota, nawigatora i radiooperator, jednak długo miał problemy ze znalezieniem pracy. Krótko pracował w cywilnych liniach lotniczych. W 1951 roku latał w misjach CIA. Później wrócił do lotnictwa cywilnego. Od 1956 roku mieszkał w Kanadzie. W 1972 roku wrócił do Polski. Zmarł 6 lutego 2006 roku.

Artykuł: Teoria emocji kolorów

Teoria emocji kolorów

Artykuł: DRAM Speculative Leadoff

DRAM Speculative Leadoff

Artykuł: Burst Mode DMA

Burst Mode DMA

Artykuł: Tryby DMA

Tryby DMA

Artykuł: DMA w kontekście historycznym

DMA w kontekście historycznym

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły