sobota,
Historia sygnalizacji świetlnej
10 grudnia 1868 roku w Londynie uruchomiono pierwszą sygnalizację świetlną. Konstruktorem był inżynier kolejnictwa J.P. Knight.
Historia sygnalizacji
- 1868 – pierwsza sygnalizacja świetlna. Konstruktorem był inżynier kolejnictwa J.P. Knight. Urządzenie zamontowane 10 grudnia na skrzyżowaniu ulic Bridge Street i New Palace Yard w Londynie było prymitywne – sterowany ręcznie semafor z lampą gazową, która wysyłała zielone i czerwone sygnały. Łatwo zauważyć, że powstał standard kolorów używany do dziś. Sygnalizacja nie funkcjonowała zbyt długo, bo 2 stycznia 1869 roku nastąpiła eksplozja gazu.
- 1914 – w Cleveland w USA uruchomiono pierwszą elektryczną sygnalizację świetlną.
- 1920 – w Detroit w USA pojawiło się oznaczenie trójkolorowe.
- 1922 – w Salt Lake City (USA) odnotowano pierwszy przypadek synchronizacji sygnałów na kilku skrzyżowaniach.
- 1928 – w Baltimore (USA) zainstalowano sygnalizację reagującą na sygnał klaksonu samochodu. Był to pierwszy przypadek sygnalizacji automatycznie uwzględniającej sytuację na drodze.
- 1933 – pierwsza sygnalizacja sterowana przez pieszych.
- 1959 – w Toronto (Kanada) sterowaniem sygnalizacją zajęły się komputery.
Sygnalizacja świetlna w Polsce
- 1926 – na skrzyżowaniu Alei Jerozolimskich i ulicy Marszałkowskiej w Warszawie zamontowano pierwszą w Polsce sygnalizację świetlną.
- 1967 – na ulicy Grójeckiej w Warszawie uruchomiono pierwszą sygnalizację wzbudzana przez pieszych.
- 1968 – w Warszawie powstaje pierwszy polski system skoordynowanego sterowania sygnalizacją.
- 1974 – pierwsza w pełni akomodacyjna sygnalizacja wielofazowa.