środa,
Brygada Pościgowa
7 września 1939 roku Brygada Pościgowa została przeniesiona w okolice Lublina, a Warszawa straciła powietrzną ochronę.
Po zaostrzeniu stosunków polsko-niemieckich dowództwo Wojska Polskiego przeprowadziło reorganizację polskiego lotnictwa. W maju 1939 roku na bazie jednostek warszawskiego 1. Pułku Lotniczego powstała Brygada Pościgowa. Jej dowódcą został pułkownik Stefan Pawlikowski. Zadaniem Brygady było zwalczanie nieprzyjacielskich samolotów kierujących się nad Warszawę. Aby wspomóc działania lotnictwa, zorganizowano oparty na posterunkach obserwacyjnych system informacji o samolotach poruszających się nad terytorium Polski. System obrony przed lotnictwem przeciwnika uzupełniały oddziały artylerii przeciwlotniczej, służby medyczne oraz przeciwpożarowe.
W przeddzień wybuchu drugiej wojny światowej Brygada Pościgowa została wzmocniona 123. Eskadrą Myśliwską z krakowskiego 2. Pułku Lotniczego, a jej jednostki rozlokowano na podwarszawskich lotniskach polowych w Zielonce i Poniatowie. W momencie niemieckiego ataku Brygada dysponowała 54 samolotami myśliwskimi PZL P.7a oraz PZL P.11a i PZL P.11c, a dodatkowo trzema samolotami łącznikowymi RWD-8. Podstawowy polski samolot używany w kampanii wrześniowej PZL P.11 w chwili wejścia do służby w połowie lat trzydziestych należał do światowej czołówki samolotów myśliwskich, jednak w 1939 roku był już przestarzałą maszyną ustępującą parametrami samolotom niemieckim.
Niemieckie lotnictwo zaatakowało polską stolicę już pierwszego dnia wojny. Do pierwszych powietrznych walk Brygady doszło 1 września około godziny 7:00 na północy od stolicy. Po krótkiej wymianie ognia niemieckie bombowce zrzuciły bomby na pola i ratowały się ucieczką. Mimo że Niemcy mieli przewagę liczebną, a polskie samoloty ustępowały nieprzyjacielskim myśliwcom prędkością i siłą uzbrojenia, pierwszego wojny dnia powstrzymano wszystkie ataki Luftwaffe.
2 września Brygada dysponowała już tylko dwudziestoma samolotami i jej obrona nie była już tak szczelna, kilka wrogich maszyn przedostało się nad lotnisko Okęcie. W kolejnych dniach Polacy mieli coraz mniej maszyn, pojawiły się także problemy z zaopatrzeniem w paliwo i części zamienne. W miarę posuwania się jednostek Wehrmachtu w głąb Polski zmniejszała się sieć posterunków obserwacyjnych. 4 września jednostki Brygady przeniosły się na polowe lotniska w Zaborowie i Radzikowie. 7 września Brygada Pościgowa została przeniesiona w okolice Lublina, a Warszawa straciła powietrzną ochronę.