wtorek,
Bolesław Gładych
Bolesław Kazimierz Gładych urodził się 17 maja 1918 roku w Warszawie. Od 1932 roku uczył się w Korpusie Kadetów we Lwowie. W 1937 roku zdał egzamin dojrzałości i został przyjęty do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Do wybuchu wojny nie zakończył pełnego cyklu szkolenia. Z dniem 1 września 1939 roku otrzymał przyśpieszony awans do stopnia podporucznika. Nie brał udziału w walkach podczas kampanii wrześniowej. 17 września wraz z grupą podchorążych z Dęblina przekroczył granicę rumuńską i został internowany.
Pod koniec września uciekł z obozu internowania Turnu Severini i przedostał się nad Morze Czarne. Drogą morską przedostał się do Marsylii. Skierowany do Centrum Wyszkolenia Lotnictwa na lotnisku Lyon-Bron przeszedł szkolenie na myśliwcach Morane MS-406. Służył w 1/145 Polskim Dywizjonie Myśliwskim Warszawskim. Po klęsce Francji wraz z innymi lotnikami dywizjonu brytyjskim statkiem „Alderpool” przypłynął na Wyspy Brytyjskie.
Odbył szkolenie na myśliwcach brytyjskich i otrzymał przydział do słynnego 303 Dywizjonu Myśliwskiego im. Tadeusza Kościuszki. 23 czerwca 1941 roku odbył dwa loty w eskorcie bombowców nad Francję, podczas których stoczył wiele walk powietrznych z nieprzyjacielem. Tego dnia zaliczono mu trzy pewne zestrzelenia myśliwców Messerschmitt Bf 109 i jedno prawdopodobne. Odniósł wtedy wiele ran i ponad miesiąc spędził w szpitalu.
24 października 1941 roku w rejonie Calais stoczył walkę z nowym typem myśliwców niemieckich Focke-Wulf Fw 190. Został pierwszym pilotem polskiego dywizjonu, który zestrzelił taki samolot. Latem 1942 roku przeniesiono go do 302 Dywizjonu „Poznańskiego”. W 1943 roku objął dowództwo eskadry.
Jesienią 1943 roku omyłkowo zaatakował samolot, którym podróżował premier Winston Churchill. Został za to całkowicie odsunięty od lotów bojowych. Dzięki amerykańskiemu pilotowi myśliwskiemu polskiego pochodzenia Francisowi „Gabby” Gabreskiemu został pilotem 61 Dywizjonu Myśliwskiego USAAF. Do końca wojny latał na samolotach Republic P-47 Thunderbolt w amerykańskim lotnictwie. W kilka dni po zakończeniu walk w Europie został zwolniony.
Bolesław Gładych jest czołowym polskim asem lotnictwa. W trakcie drugiej wojny światowej uzyskał czternaście zestrzeleń pewnych, dwa prawdopodobne i jedno zespołowe uszkodzenie. Według statystyk amerykańskich zestrzeleń było jeszcze więcej, jednak nie wszystkie z nich zostały zatwierdzone przez polską komisję Bajana. Wszystkie samoloty, na których latał Bolesław Gładych na Wyspach Brytyjskich, były oznaczone emblematem pingwinka z podpisem „Pengie”. Za zasługi wojenne otrzymał wiele odznaczeń, między innymi Krzyż Srebrny Orderu Wojennego Virtuti Militari, trzykrotnie Krzyż Walecznych, brytyjski Distinguished Flying Cross, amerykańską Srebrną Gwiazdę, dwukrotnie amerykański Distinguished Flying Cross, czterokrotnieamerykański Air Medal.
Po demobilizacji wyjechał do Stanów Zjednoczonych i podjął pracę w liniach lotniczych. Otrzymał obywatelstwo amerykańskie. Kilka razy odwiedzał Polskę. Zmarł 12 lipca 2011 roku w Seattle.