Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Żaglowiec szkolny „Lwów”

poniedziałek,

Żaglowiec szkolny „Lwów”

Żaglowiec „Lwów” miał długą historię. Został zwodowany w angielskiej stoczni G. R. Cloover & Co. w Birkenhead w 1869 roku pierwotnie jako trójmasztowa towarowo-pasażerska fregata o nazwie „Chinsura”. Był jednym z pierwszych stalowych żaglowców. Pod brytyjską banderą pływał do Indii i Australii. Właściciel jednostki zmieniał się dwukrotnie, w 1915 roku holenderski armator przetaklował jednostkę na bark o nazwie „Nest”.

W 1918 roku Polska odzyskała niepodległość. Ponieważ kraj miał dostęp do morza, rozpoczęto tworzenie marynarki handlowej. Brakowało kadr marynarskich, dlatego od początku jednym z ważniejszych zadań było utworzenie systemu szkoleniowego. W 1920 roku powołano Szkołę Morską w Tczewie, pierwszą tego typu placówkę w Polsce. Do celów szkoleniowych potrzebny był statek, wybór padł na wysłużony żaglowiec „Nest”. Jednostkę zakupiono w 1920 roku za 247 tysięcy dolarów.

Żaglowiec otrzymał nazwę „Lwów”, a jego pierwszym dowódcą, zwanym zwyczajowo na tej jednostce komendantem, był Tadeusz Ziółkowski. W sierpniu 1921 roku „Lwów” odbył swój pierwszy rejs szkoleniowy. 4 września 1921 roku w Gdyni nastąpiło uroczyste poświęcenie pierwszego polskiego żaglowca szkolnego. Podczas uroczystości na jednostce wciągnięto ofiarowaną przez mieszkańców Lwowa banderę. „Lwów” miał 1500 metrów kwadratowych żagla i ponad 85 metrów długości. Żaglowiec wyposażono w dwa silniki spalinowe Kromhout o mocy po 180 KM każdy. Stałą załogę stanowiło dziesięciu oficerów oraz 25 podoficerów i marynarzy. „Lwów” mógł zabrać na pokład 140 uczniów.

23 maja 1923 roku żaglowiec szkolny „Lwów” wypłynął w swój najbardziej słynny rejs, celem była Brazylia. Aby zasilić szkolną kasę, na pokład zabrano dodatkowo ładunek cementu przeznaczonego na rynek w Południowej Ameryce. 13 sierpnia 1923 roku żaglowiec jako pierwsza jednostka pod polską banderą przepłynął równik. We wrześniu statek dotarł do Brazylii. Podczas rejsu młodzi marynarze zetknęli się z warunkami odmiennymi od panujących na morzach europejskich.

Podczas swojej służby statek odwiedził szereg portów Bałtyku, Morza Północnego, Śródziemnego, Czarnego oraz Atlantyku, gdzie godnie reprezentował odrodzoną Polskę. Na żaglowcu przeszkolono wielu polskich marynarzy z pierwszego pokolenia po odzyskaniu niepodległości. W 1930 roku „Lwów” zastąpiono „Darem Pomorza”, a zasłużoną jednostkę przekazano Marynarce Wojennej. Początkowo była pływającymi koszarami dla załóg okrętów podwodnych, później służyła jako magazyn, a ostatecznie skończyła jako krypa węglowa. W 1938 roku jednostkę wycofano ze służby, prawdopodobnie podczas drugiej wojny światowej rozebrano ją na złom.

Artykuł: Teoria emocji kolorów

Teoria emocji kolorów

Artykuł: DRAM Speculative Leadoff

DRAM Speculative Leadoff

Artykuł: Burst Mode DMA

Burst Mode DMA

Artykuł: Tryby DMA

Tryby DMA

Artykuł: DMA w kontekście historycznym

DMA w kontekście historycznym

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły