Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Nvidia Tegra

poniedziałek,

Nvidia Tegra

Nvidia Tegra stanowi serię systemów na chipie (SoC — System on a Chip) opracowanych przez firmę Nvidia, znaczącego gracza na rynku grafiki komputerowej. Od momentu wprowadzenia na rynek, Tegra zyskała uznanie jako potężne rozwiązanie dla urządzeń mobilnych, łącząc wysoką wydajność z efektywnym zarządzaniem energią. Nvidia Tegra reprezentuje istotny krok naprzód w technologii mobilnych procesorów. Z jej pomocą, urządzenia mobilne osiągają nowe poziomy wydajności, co pozwala na płynne granie w gry, korzystanie z zaawansowanych aplikacji i odkrywanie potencjału sztucznej inteligencji. Przyszłość serii Tegra, choć pełna wyzwań, wydaje się obiecująca, zwłaszcza w kontekście rosnących potrzeb w zakresie mobilności i inteligentnych technologii.

Historia Nvidia Tegra

Historia Nvidii Tegra to opowieść o adaptacji i innowacjach w szybko zmieniającym się świecie technologii. Nvidia, początkowo znana z rynku PC, skutecznie przekształciła swoją wiedzę i doświadczenie w grafice komputerowej, aby stać się kluczowym graczem na rynku mobilnym i w coraz to nowych dziedzinach technologicznych. Seria Tegra została zapoczątkowana w 2008 roku, kiedy to Nvidia zaprezentowała Tegra APX 2500, przeznaczony głównie do urządzeń mobilnych takich jak smartfony i tablety. Z biegiem lat, Nvidia wprowadziła kolejne generacje chipów Tegra, stale ulepszając ich wydajność, efektywność energetyczną oraz możliwości graficzne.

Początki

Historia Nvidia Tegra rozpoczyna się w chwili dynamicznego rozwoju rynku urządzeń mobilnych na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku. Nvidia, znana głównie z produkcji wysokowydajnych kart graficznych dla komputerów stacjonarnych, postanowiła wejść na rynek mobilny, który rósł w siłę dzięki rosnącej popularności smartfonów i tabletów. Firma zadebiutowała na rynku mobilnym w 2008 roku, prezentując swoją pierwszą platformę — Tegra APX 2500. Był to system na chipie (SoC) zaprojektowany z myślą o urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony i przenośne odtwarzacze multimedialne. Tegra APX łączyła procesor ARM11 z grafiką GeForce, co było odzwierciedleniem osiągnięć Nvidii w dziedzinie grafiki.

Ewolucja serii

Sukces pierwszej generacji Tegry stanowił zachętę do kontynuowania prac nad kolejnymi wersjami. W 2010 roku firma wprowadziła Tegra 2, pierwszą na świecie platformę mobilną z podwójnym rdzeniem, która znalazła zastosowanie w wielu tabletach i smartfonach. Tegra 2 była znacznie wydajniejsza od swojego poprzednika, oferując lepsze doświadczenia w grach i multimediach. W 2011 roku Nvidia wprowadziła Tegra 3, pierwszy na świecie czterordzeniowy procesor dla urządzeń mobilnych. Tegra 3, wykorzystująca technologię "4-PLUS-1", była przełomem w efektywności energetycznej, oferując dodatkowy piąty rdzeń niskiego zużycia energetycznego do zarządzania mniej wymagającymi zadaniami.

W kolejnych generacjach Nvidia kontynuowała innowacje, wprowadzając Tegra 4 w 2013 roku, a następnie Tegra K1 w 2014 roku. Tegra K1 była szczególnie znacząca, ponieważ zawierała 192-rdzeniowy procesor graficzny Kepler. W następnych latach skupiono się na zastosowaniach Tegry w dziedzinie gier (Nvidia Shield), motoryzacji (systemy infotainment i samochody autonomiczne) oraz AI. Tegra X1, wprowadzona w 2015 roku, została użyta w konsoli Nintendo Switch, co było prestiżowym osiągnięciem dla firmy Nvidia. Z każdą generacją, chipy Tegra stały się coraz bardziej zaawansowane. Nvidia Tegra X1 była także pierwszym chipem z serii oferującym grafikę w jakości 4K. Nvidia kontynuje rozwój technologii Tegra, skupiając się na zastosowaniach w dziedzinie motoryzacji, w tym w systemach infotainment i autonomicznych pojazdach.

Tegra dzisiaj

Najnowsze generacje skupiają się na zastosowaniach w zaawansowanych technologiach, takich jak sztuczna inteligencja, robotyka i samochody autonomiczne, demonstrując długofalowe zaangażowanie Nvidii w innowacje na rynku mobilnym i poza nim. Mimo wilekiego sukcesu seria Tegra stanowiła wielkie wyzwanie dla Nvidii, wobec rynku zdominowanego przez inne duże firmy produkujące SoC, takie jak Qualcomm. Nvidia kontynuuje inwestowanie w rozwój Tegry, dostosowując ją do nowych rynków i potrzeb.

Cechy i zastosowania

Najważniejsze cechy

  • Wysoka wydajność graficzna – jako firma znana z produkcji kart graficznych, Nvidia skupiła się na dostarczeniu wysokiej wydajności graficznej w swoich chipach Tegra, co przekłada się na doskonałą jakość grafiki w grach i aplikacjach.
  • Efektywność energetyczna – chip jest zaprojektowany tak, aby zapewnić maksymalną wydajność przy minimalnym zużyciu energii, co jest kluczowe w urządzeniach mobilnych.
  • Wsparcie dla sztucznej inteligencji – nowe generacje zawierają dedykowane moduły do obsługi zadań związanych ze sztuczną inteligencją, co rozszerza możliwości urządzeń.
  • Zastosowanie w konsolach do gier – jednym z najbardziej znanych zastosowań chipów Tegra jest konsola Nintendo Switch, która dzięki nim oferuje wysoką jakość grafiki przy zachowaniu kompaktowych rozmiarów.

Zastosowania

Nvidia Tegra, jako zaawansowany system na chipie (SoC), znalazła zastosowanie w różnorodnych urządzeniach i platformach. Poniżej znajdziesz kilka przykładów. Warto zauważyć, że w miarę rozwoju rynku i technologii, Nvidia skupiła swoją uwagę na specyficznych segmentach rynku, takich jak gaming, rozwiązania dla branży motoryzacyjnej i systemy AI, co wpłynęło na obecne zastosowania procesorów Tegra.

  • Nintendo Switch – Jedno z najbardziej znanych zastosowań Tegry to konsola do gier Nintendo Switch. Używa ona specjalnie dostosowanej wersji Nvidia Tegra X1, która umożliwia grę w zaawansowane tytuły zarówno w trybie przenośnym, jak i stacjonarnym.
  • Google Pixel C – tablet Pixel C od Google, wprowadzony na rynek w 2015 roku, był wyposażony w chip Nvidia Tegra X1. Urządzenie to było promowane jako wydajny tablet z systemem Android, optymalny do gier i zadań wymagających dużej mocy obliczeniowej.– Tablety i smartfony wielu innych producentów – przeszłości procesory Tegra były używane w różnych tabletach i smartfonach, na przykład w serii tabletów Acer Iconia Tab, Microsoft Surface RT czy w smartfonach, takich jak Motorola Atrix.
  • Nvidia Shield Tablet i Nvidia Shield TV – czipy Tegra wykorzystano we własnej linii urządzeń — tabletach i urządzeniach strumieniujących Shield. Zapewniają one wysoką wydajność w grach i multimediach, dzięki zastosowaniu chipów Tegra K1 i X1.
  • Autonomiczne pojazdy – Nvidia Tegra została wykorzystana także w branży motoryzacyjnej, szczególnie w systemach infotainment oraz jako część platformy do autonomicznej jazdy Nvidia Drive. W tych zastosowaniach procesory Tegra obsługują zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji i przetwarzanie obrazów.– Systemy wbudowane i przemysłowe – dzięki swojej wydajności i efektywności energetycznej, Tegra znajduje zastosowanie także w różnych systemach wbudowanych i przemysłowych, gdzie wymagana jest moc obliczeniowa i możliwości graficzne.

Generacje Nvidia Tegra

Każda kolejna generacja Tegra wprowadzała znaczące ulepszenia pod względem wydajności, efektywności energetycznej oraz możliwości graficznych, odpowiadając na rosnące wymagania rynku urządzeń mobilnych, gamingu, systemów wbudowanych i motoryzacji.

  1. Tegra APX (2008) – procesor ARM11, GPU GeForce ULV.
  2. Tegra 2 (2010) – podwójny rdzeń ARM Cortex-A9, proces 40 nm, GPU GeForce z 8 rdzeniami.
  3. Tegra 3 (2011) – czterordzeniowy ARM Cortex-A9, proces 40 nm, GPU z 12 rdzeniami.
  4. Tegra 4 (2013) – czterordzeniowy ARM Cortex-A15, proces 28 nm, 72-rdzeniowy GPU.
  5. Tegra K1 (2014) – wersje z dwurdzeniowym Denver CPU lub czterordzeniowym ARM Cortex-A15, proces 28 nm, GPU Kepler z 192 rdzeniami CUDA.
  6. Tegra X1 (2015) – ośmiordzeniowy CPU (cztery rdzenie ARM Cortex-A57 i cztery Cortex-A53), proces 20 nm, 256-rdzeniowy GPU Maxwell.
  7. Tegra X2 (2017) – dwurdzeniowy Denver 2 i czterordzeniowy ARM Cortex-A57, proces 16 nm, GPU Pascal z 256 rdzeniami CUDA.
  8. Tegra Xavier (2018) – ośmiordzeniowy CPU ARMv8.2, 512-rdzeniowy GPU Volta z Tensor Cores.
  9. Tegra Orin (2022) – Arm Cortex-A78AE (Hercules) w wersjach od sześciu do dwunastu rdzeni, GPU GA10B (Ampere).
  10. Tegra Grace (2023).
Artykuł: Slackware

Slackware

Artykuł: Virtual Desktop Infrastructure

Virtual Desktop Infrastructure

Artykuł: Wirtualizacja: Overcommitment

Wirtualizacja: Overcommitment

Artykuł: Marc Andreessen

Marc Andreessen

Artykuł: Zakończenie staży

Zakończenie staży

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły