Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Nvidia GeForce 200

niedziela,

Nvidia GeForce 200

Premiera kart graficznych z serii Nvidia GeForce 200 miała miejsce w 2008 roku. Seria ta obejmowała kilka modeli, w tym GTX 280 i GTX 260, które zostały wprowadzone na rynek w czerwcu 2008 roku. Były one oparte na architekturze GT200 i przyniosły znaczne ulepszenia w wydajności w porównaniu do poprzednich generacji. Karty te były popularne wśród entuzjastów gier komputerowych i były używane w różnych konfiguracjach komputerów do gier, oferując wysoką wydajność w tamtym czasie. Wprowadzone innowacje sprawiły, że seria GeForce 200 była przełomowa i ustanowiła nowe standardy w branży kart graficznych, wpływając na rozwój technologii GPU w następnych latach.

Kilka dat premiery kart z serii Nvidia GeForce 200:

  • GTX 280 – 16 czerwca 2008;
  • GTX 260 – 16 czerwca 2008;
  • GTX 295 – 8 stycznia 2009;
  • GTX 285 – 15 stycznia 2009.

Seria Nvidia GeForce 200, w tym karty takie jak GTX 280, GTX 260, a także GTX 295, wniosła szereg innowacji i ulepszeń, które znacząco wpłynęły na rozwój technologii kart graficznych. Zupełnie nowa mikroarchitektura GT200 wprowadziła wiele usprawnień w zakresie wydajności i efektywności energetycznej i była bardziej zaawansowana niż poprzednie generacje, oferując lepszą obsługę zaawansowanych technologii graficznych. Karty z serii GeForce 200 były jednymi z pierwszych, które wspierały DirectX 10.1, co pozwoliło na bardziej zaawansowane efekty wizualne i lepszą kompatybilność z nowoczesnymi grami i aplikacjami graficznymi.

Karty te wspierały technologię CUDA, która umożliwiała wykorzystanie mocy obliczeniowej GPU do zadań obliczeniowych niezwiązanych bezpośrednio z grafiką, takich jak obliczenia naukowe, inżynierskie czy obliczenia wideo. CUDA znacznie poszerzyła możliwości zastosowania kart graficznych. GeForce 200 były jednymi z pierwszych kart, które wspierały technologię PhysX, co pozwalało na wprowadzanie bardziej realistycznych fizycznych efektów w grach, takich jak dynamiczne zniszczenia obiektów czy bardziej realistyczne ruchy postaci i elementów środowiska.

Seria 200 kontynuowała i rozwijała technologię SLI (Scalable Link Interface), umożliwiając łączenie dwóch lub więcej kart graficznych w jeden system w celu zwiększenia wydajności. GTX 295, z dwoma procesorami graficznymi, był jednym z najlepszych przykładów tej technologii. Karty te były również jednymi z pierwszych, które obsługiwały standard HDMI 1.3a, co umożliwiało przesyłanie dźwięku i obrazu w wysokiej rozdzielczości, co było istotne dla odtwarzania multimediów i gier na telewizorach HD.

Dzięki nowym technologiom i poprawionej architekturze karty te oferowały znaczną poprawę w zakresie wydajności w stosunku do poprzednich generacji, jednocześnie wprowadzając usprawnienia w efektywności energetycznej.

Najlepszym produktem z serii Nvidia GeForce 200 była GeForce GTX 295, karta z dwoma procesorami graficznymi, co czyniło ją wyjątkowo wydajną w tamtym czasie. Kluczowe cechy GTX 295:

  • Karta oparta była na dwóch procesorach graficznych GT200, co dawało jej znacznie większą moc obliczeniową w porównaniu do innych kart z tej serii.
  • Wyposażona była w 1792 MB pamięci GDDR3 (896 MB na każdy z procesorów graficznych), co umożliwiało jej efektywne zarządzanie teksturami i danymi w grach.
  • Każdy z procesorów graficznych miał 448-bitową magistralę pamięci, co zapewniało szybką wymianę danych.
  • Karta oferowała złącza HDMI, DVI i DisplayPort, co pozwalało na podłączenie różnych typów monitorów.
  • Dzięki dwóm procesorom graficznym, GTX 295 oferowała wyjątkową wydajność w grach i aplikacjach graficznych, często plasując się na szczycie rankingów wydajnościowych w okresie swojej premiery.

W serii Nvidia GeForce 200 znalazło się kilka modeli budżetowych kart graficznych, które były bardziej przystępne cenowo w porównaniu do flagowych modeli jak GTX 280 i GTX 260. Oto niektóre z budżetowych kart z tej serii:

  • GeForce GT 220 – premiera miała miejsce w październiku 2009 roku. Była to jedna z tańszych kart z tej serii, oferująca podstawową wydajność do gier oraz codziennych zastosowań multimedialnych.
  • GeForce GT 240 – ta karta została wprowadzona na rynek również w październiku 2009 roku. GT 240 oferowała lepszą wydajność niż GT 220, ale nadal była w przystępnej cenie, będąc dobrą opcją dla graczy z ograniczonym budżetem.
  • GeForce 210 – jedna z najtańszych kart w serii, która miała premierę we wrześniu 2009 roku. Była przeznaczona głównie do podstawowych zastosowań graficznych i odtwarzania multimediów, nie zaś do gier.

Seria Nvidia GeForce 200 została dobrze przyjęta na rynku. Modele high-end, takie jak GTX 280 i GTX 295, były chwalone za wyjątkową wydajność w grach i aplikacjach graficznych. GTX 295, będący kartą z dwoma procesorami graficznymi, stał się szczególnie popularny wśród entuzjastów i profesjonalistów z powodu swojej mocy obliczeniowej. Mimo że topowe modele były stosunkowo drogie, Nvidia wprowadziła również bardziej budżetowe opcje, takie jak GT 220 i GT 240, które były bardziej dostępne dla szerszego grona konsumentów. To zróżnicowanie cenowe pozwoliło firmie Nvidia dotrzeć do różnych segmentów rynku. W czasie premiery serii GeForce 200 Nvidia konkurowała bezpośrednio z ATI (później AMD) i ich serią Radeon HD 4000. Konkurencja ta doprowadziła do dynamicznego rozwoju technologii graficznych i spadku cen, co było korzystne dla konsumentów.

Recenzenci i eksperci branżowi ogólnie chwalili serię GeForce 200 za jej innowacyjność i wydajność. Wiele recenzji podkreślało znaczną poprawę w stosunku do poprzednich generacji, zarówno pod względem mocy obliczeniowej, jak i efektywności energetycznej. Niektóre modele, szczególnie te z najwyższej półki, były krytykowane za wysokie zużycie energii i problemy z chłodzeniem. Wymagały one bardziej zaawansowanych systemów chłodzenia, co mogło zwiększać koszt całkowity systemu. Seria Nvidia GeForce 200 jest uważana za krok naprzód w technologii GPU, mimo że nie była pozbawiona pewnych wyzwań związanych z poborem mocy i chłodzeniem. Innowacje wprowadzone przez tę serię miały długotrwały wpływ na rynek kart graficznych i przyczyniły się do dalszego rozwoju technologii GPU.

Seria Nvidia GeForce 200 była popularna wśród graczy i została szeroko wykorzystywana do uruchamiania wielu gier, które były wydane w okresie jej dominacji na rynku. Oto kilka gier, które były często związane z tą serią kart graficznych, zarówno ze względu na ich popularność, jak i zaawansowane wymagania graficzne:

  • Crysis (2007) – choć wydana przed premierą serii GeForce 200, Crysis był tytułem, który służył jako benchmark dla wielu kart graficznych, w tym GTX 280 i GTX 295, ze względu na swoje zaawansowane efekty wizualne.
  • Grand Theft Auto IV (2008) – gra znana ze swoich wysokich wymagań sprzętowych, karty z serii GeForce 200 były idealne do uruchamiania jej na wysokich ustawieniach graficznych.
  • Far Cry 2 (2008) – gra z otwartym światem i zaawansowaną grafiką wykorzystywała moc obliczeniową kart z serii GeForce 200.
  • Fallout 3 (2008) – kolejny tytuł z otwartym światem, który wymagał mocnej karty graficznej do płynnego działania na wysokich ustawieniach graficznych.
  • Mirror's Edge (2008) – znana ze swojego unikalnego stylu graficznego i dynamicznego ruchu, była dobrze obsługiwana przez karty z serii GeForce 200.
  • Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009) – popularna strzelanka pierwszoosobowa oferująca płynne działanie i wysoką jakość grafiki.
  • Batman: Arkham Asylum (2009) – gra z zaawansowanymi efektami graficznymi i fizycznymi, które były wspierane przez technologie Nvidia PhysX, dostępne na kartach z serii GeForce 200.
  • Resident Evil 5 (2009) – gra akcji dobrze zoptymalizowana dla kart z serii GeForce 200, oferując wysoką jakość grafiki i płynność działania.
  • Assassin's Creed II (2009) – popularna gra akcji z otwartym światem, która wymagała solidnej karty graficznej do uruchamiania na najwyższych ustawieniach.
  • Dirt 2 (2009) - gra wyścigowa, znana ze swojej szczegółowej grafiki i realizmu, była często używana do testowania wydajności kart z serii GeForce 200.
Artykuł: Wirtualizacja: Overcommitment

Wirtualizacja: Overcommitment

Artykuł: Marc Andreessen

Marc Andreessen

Artykuł: Zakończenie staży

Zakończenie staży

Artykuł: Brendan Eich

Brendan Eich

Artykuł: Pierwszy dzień w Splicie

Pierwszy dzień w Splicie

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły