piątek,
Microsoft Zune
Microsoft Zune to marka produktów z dziedziny cyfrowych multimediów, która powstała, aby konkurować z usługami multimedialnymi innych firm. W 2004 roku na rynku cyfrowych zakupów muzyki pojawiła się usługa MSN Music. Prawdopodobnie z powodu słabych wyników sprzedaży, już dwa lata później firma Microsoft ogłosiła zamknięcie MSN Music, jednak amerykański gigant nie miał zamiaru wycofać się z rynku multimediów.
14 października 2006 roku w ofercie firmy pojawił się przenośny odtwarzacz multimedialny Zune. Zune pierwszej generacji powstał na bazie odtwarzacza Gigabeat S z firmy Toshiba. Urządzenie wyposażono w dysk twardy o pojemności 30 GB, trzycalowy ekran o rozdzielczości 240 × 320 pikseli, bezprzewodową kartę WIFI 802.11 b/g oraz radio. Cechą unikalną odtwarzacza była możliwość udostępniania utworów dla innych użytkowników Zune za pośrednictwem sieci bezprzewodowej, jednak ze względu na licencje było to mocno ograniczone, otrzymane treści można było odtworzyć jedynie trzy razy w ciągu maksymalnie trzech dni. 31 grudnia 2008 roku wielu użytkowników urządzenia miało spory problem z jego uruchomieniem, przyczyną był błąd w oprogramowaniu związany z rokiem przestępnym. Awaria ustąpiła po upływie jednej doby.
Druga generacja odtwarzaczy Zune obejmowała wyprodukowane przez firmę Flextronics modele Zune 4, 8 i 80. Jedynie Zune 80 wykorzystywał dysk twardy, w przypadku jego mniejszych braci zastosowano pamięci flash. Wiosną 2008 roku na rynek trafił Zune 120, jesienią dołączył do niego model Zune 16. W 2009 roku do serii dołączyły modele wyposażone w ekran dotykowy oferowane pod marką Zune HD. Dysponowały one ekranem OLED o przekątnej 3,3 cala i rozdzielczości 480 × 272 pikseli oraz w zależności od modelu pamięcią flash o pojemności 16 GB, 32 GB lub 64 GB. Ostatnia generacja odtwarzaczy Zune oparta była o platformę Tegra z firmy NVIDIA. 15 marca 2011 roku Microsoft ogłosił, że zakończy sprzedaż urządzeń z serii Zune.
Odtwarzacze z serii Zune współpracowały z instalowanym na komputerze oprogramowaniem Zune Software, które umożliwiało m.in. organizowanie kolekcji multimediów, konwersję płyt CD-Audio do plików MP3 i WMA, synchronizację danych z przenośnymi urządzeniami obsługującymi Zune, edycję metadanych plików, pobieranie treści z serwisu Zune Marketplace. Sklep internetowy Zune Marketplace oferował utwory muzyczne, filmy, programy telewizyjne, teledyski, podkasty i aplikacje. Kompatybilne z tą platformą urządzenia to komputery z zainstalowanym oprogramowaniem Zune Software, konsola XBox 360, urządzenie Zune, smartfony z Windows Phone lub Microsoft Kin. W 2012 roku wszystkie produkty i usługi Zune Marketplace zostały zastąpione przez Xbox Music, Xbox Music Pass, Xbox Video oraz Windows Phone Store.