środa,
Kinect
1 czerwca 2009 roku w kalifornijskim Centrum Galena na targach Electronic Entertainment Expo firma Microsoft ogłosiła projekt, który doprowadził do opracowania nowatorskiego urządzenia pozwalającego sterować konsolą.
W 2005 roku izraelska firma PrimeSense rozpoczęła projekt mający na celu opracowanie technologii pozwalającej za pomocą kamery precyzyjnie wykrywać ruchy ludzkiego ciała. Po pierwszej prezentacji efektów ich prac rozwiązaniem mocno zainteresował się jeden z dyrektorów firmy Microsoft Alex Kipman. Microsoft rozpoczął rozmowy z PrimeSense, jednak nie nawiązano trwałej współpracy. Jesienią 2006 roku Nintendo wypuściło na rynek swoją nową konsolę o nazwie Wii. Jedną z nowości związanych z Wii był pilot Wii Remote, pełniący funkcję kontrolera i pozwalający na wykrywanie ruchu w trzech wymiarach. Rok przed rynkowym debiutem Wii do sklepów trafiła konsola Xbox 360 z firmy Microsoft. Inżynierowie amerykańskiego giganta zrozumieli, że muszą opracować rozwiązanie podobne jak konkurencja.
W firmie Microsoft uruchomiono „Project Natal”. Natal to nazwa brazylijskiego miasta, w którym urodził się jeden z dyrektorów Microsoftu Alex Kipman. 1 czerwca 2009 roku w kalifornijskim Centrum Galena na targach Electronic Entertainment Expo „Project Natal” ogłoszono publicznie. Rok później, 13 czerwca 2010 roku w kalifornijskim Centrum Galena podczas targów E3, Microsoft przedstawił oficjalną nazwę dla swojego nowego urządzenia wejściowego. Nazwa Kinect powstała od skrzyżowania angielskich wyrazów kinetic (kinetyczny) oraz connect (łączyć).
W tym samym roku Kinect pojawił się w sklepach: 4 listopada w Ameryce Północnej, 10 listopada w Europie, 18 listopada w Australii, Nowej Zelandii i Singapurze oraz 20 listopada w Japonii. Urządzenie pozwala użytkownikowi wchodzić w interakcję z konsolą bez potrzeby używania kontrolera. Zgodne z Kinectem konsole to produkowane przez Microsoft Xbox 360 i Xbox One. Produkcja Kinecta zakończyła się w październiku 2017 roku.
Interfejs Kinecta wykorzystuje gesty kończyn i całego ciała użytkownika oraz komendy głosowe. W urządzenie wbudowano dwie kamery, czujnik podczerwieni, cztery mikrofony kierunkowe i akcelerometr. Kinect działa prawidłowo jedynie w pomieszczeniu, intensywne światło słoneczne jest zbyt silne. Jego zasięg działania wynosi od 0,4 do 6,5 metra.
Powstały biblioteki programistyczne pozwalające na obsłużenie sensora za pomocą komputera PC na różnych systemach operacyjnych. Dzięki temu Kinect może być wykorzystywany niestandardowo w różnych aplikacjach np. związanych z lokalizacją i nawigacją. Niestandardowe wykorzystanie Kinecta to także robotyka. Produkt firmy Microsoft w takim przypadku jest tanim zamiennikiem drogich sensorów laserowych. Kinect umożliwia na tworzenie interaktywnych reklam, potencjalny klient może grać w proste gry lub za pomocą gestów przeglądać ofertę.