wtorek,
Edytor grafiki GIMP
21 listopada 1995 roku udostępniono pierwszą publiczną wersję beta znanego programu do obróbki grafiki rastrowej.
W 1995 roku studenci Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley Peter Mattis i Kimball Spencer zostali członkami koła naukowego eXperimental Computing Facility (XCF). W ramach jego prac postanowili napisać edytor grafiki. Do pomysłu zdołali przekonać swojego opiekuna. Obaj nie mieli doświadczenia z tego typu programami, jednak taki projekt wydawał się im bardziej interesujący od tworzenia kolejnego kompilatora.
Swój program nazwali The GIMP. Od samego początku planowali udostępnić swoje dzieło nieodpłatnie, na zasadach licencji GNU GPL. Latem 1995 roku Peter Mattis wzbudził duże zainteresowanie na grupach dyskusyjnych, zadając pytania na temat oczekiwanej przez użytkowników funkcjonalności edytora grafiki działającego w systemie Linux. Wtedy nie było jeszcze tego typu programów dla tego systemu. 21 listopada 1995 roku udostępniono próbną wersję programu. Treść ogłoszenia o dostępności aplikacji napisana tego dnia jest dostępna na stronie projektu. Pierwsze wersje programu wymagały obecności biblioteki Motif.
Wkrótce skrócono nazwę aplikacji, akronim GIMP oznacza „GNU Image Manipulation Program”. 31 stycznia 1996 roku ukazała się pierwsza stabilna wersja aplikacji. Obsługiwała ona formaty plików GIF, JPEG, PNG, TIFF i XPM. Już wtedy edytor miał zaimplementowany mechanizm wtyczek, dzięki którym można było poszerzać jego funkcjonalność. W tej fazie rozwoju aplikacja działała w systemach Linux 1.2.13, Solaris 2.4, HP-UX 9.05 i SGI IRIX. Za pomocą tej wersji programu GIMP, Larry Ewing narysował oficjalną maskotkę Linuksa, pingwina nazwanego jako Tux. Proces ten opisał w artykule, który opublikował na swojej stronie internetowej. Szybko powstała społeczność użytkowników programu, jej opracowywali samouczki i udzielali porad na grupach dyskusyjnych.
Na tym etapie rozwoju programu jego główni programiści największy nacisk położyli na wyeliminowania zależności od biblioteki Motif w swojej aplikacji. W efekcie powstała biblioteka służąca do tworzenia interfejsu graficznego nazwana jako GTK od „GIMP Toolkit”. Pierwszą edycją programu GIMP napisaną z wykorzystaniem GTK była wersja 0.60 wydana 6 czerwca 1997 roku. Zmiana biblioteki zrodziła wiele problemów, np. dla twórców niezależnych wtyczek do programu, jednak ostatecznie GTK okazało się doskonałym rozwiązaniem do tego stopnia, że trafiło do wielu innych znanych projektów i jest rozwijane do dziś. Obecnie obok edytora GIMP z pomocą GTK powstaje m.in. program Inkscape, środowisko graficzne Gnome, wielofunkcyjny klient poczty elektronicznej i organizer Evolution.
GTK został przepisany w sposób umożliwiający możliwość programowania obiektowego i został przemianowany na GTK+ (do starej nazwy powrócono w lutym 2019 roku). 26 lutego 1997 roku Peter Mattis i Kimball Spencer opublikowali wersję 0.99. Przebudowa biblioteki GTK ponownie spowodowała wiele problemów i w stosunkowo krótkim czasie pojawiały się poprawiane wersje edytora. Ostatnią wersją sygnowaną przez Mattisa i Spencera był GIMP 0.99.10 z 9 czerwca 1997 roku. W tym okresie ukończyli oni studia i postanowili zająć się karierą zawodową. Tym samym porzucili projekt GIMP. Drogi obydwu programistów skrzyżowały się ponownie kilka lat później w firmie Google, gdzie byli członkami zespołów pracujących nad silnikiem Servlet Google oraz zastrzeżonym rozproszonym systemem plików Colossus.
Porzucony program znajdował się w zawieszeniu przez rok. 2 czerwca 1998 roku światło dzienne ujrzał GIMP 1.0 opracowany przez nowy zespół programistów. Wprowadzono w nim znaczne usprawnienia we wtyczkowym interfejsie API oraz natywny format pliku XCF (zbieżność z nazwą koła naukowego eXperimental Computing Facility), który jest stosowany do dziś. Program jest ciągle rozwijany, jego ostatnia główna edycja to GIMP 2.10.36 wydany 7 listopada 2023 roku. Obecnie program rozpowszechniany jest w wersjach dla systemów Linux, Windows i macOS, jednak dostępność kodu źródłowego powoduje, że łatwo można przenieść go na inne platformy. GIMP był uruchamiany także m.in. w systemach OpenBSD, NetBSD, FreeBSD, Solaris, SunOS, AIX, HP-UX, Tru64, Digital UNIX, OSF/1, IRIX, OS/2 i BeOS.
Oficjalną maskotką projektu jest kojot Wilber opracowany przez Tuomasa Kuosmanena jesienią 1997 roku. Postać ta została wykorzystana między innymi także przez twórców gier SuperTuxKart i Warmux. Do kodu źródłowego aplikacji dołączono zestaw plików pozwalający na stworzenie własnej wersji Wilbera.