Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Android Developer Challenge I

czwartek,

Android Developer Challenge I

14 kwietnia 2008 roku upłynął termin konkursu na najbardziej innowacyjne aplikacje przeznaczone dla systemu Android zorganizowanego przez firmę Google. „Android Developer Challenge” było jednym z działań poprzedzających wprowadzenie na rynek telefonów z nowym systemem. Jeszcze zanim na rynek trafił pierwszy telefon z systemem Android, dostępnych było kilka tysięcy aplikacji.

W lipcu 2005 roku Google zakupiło niewielką kalifornijską firmę Android Inc., która zajmowała się tworzeniem oprogramowania dla urządzeń mobilnych, a współzałożyciel i prezes przejętego przedsiębiorstwa Andy Rubin zatrudnił się w Google. Obecnie jest on nazywany „ojcem Androida”. Po transakcji pojawiły się plotki, że amerykański gigant branży informatycznej zamierza wejść na rynek urządzeń mobilnych, jednak nikt nie wiedział, jakie są jego dokładne zamiary.

Andy Rubin i jego zespół pod skrzydłami Google stworzył oparty na Linuksie system operacyjny dla urządzeń mobilnych. Jesienią 2007 roku firma złożyła kilka wniosków patentowych dotyczących telefonii mobilnej. W specjalistycznej prasie zawrzało od spekulacji. Wkrótce wszystko stało się jasne, powstało konsorcjum Open Handset Alliance, w skład którego weszły m.in. Google, HTC, Intel, Motorola, Qualcomm, T-Mobile, Sprint Nextel oraz NVIDIA. Przy okazji ogłoszenia powstania konsorcjum zaprezentowano platformę Android.

12 listopada 2007 roku udostępniono nieodpłatnie pierwszy zestaw narzędzi dla programistów aplikacji dla systemu Android. Android Software Development Kit (SDK) zawierał m.in. narzędzia programistyczne, debugger, biblioteki, emulator, dokumentację, przykładowe projekty i samouczki. Tydzień po udostępnieniu platformy zaczęły pojawiać się pierwsze aplikacje, a pierwszą z nich była gra „Wąż”. Aby zachęcić programistów, Google zorganizowało konkurs z nagrodami. W ramach pierwszej edycji „Android Developer Challenge” twórcy aplikacji otrzymali łącznie dziesięć milionów dolarów. Zgłoszenia przyjmowano od 2 stycznia do 14 kwietnia 2008 roku.

Konkurs spotkał się z wielkim zainteresowaniem, programiści z 70 krajów zgłosili łącznie 1 788 aplikacji. W ostatnich godzinach przed terminem wpływało do 170 aplikacji na godzinę. W pierwszej rundzie prace były oceniane przez ponad stu sędziów. Do finału zakwalifikowano pięćdziesiąt projektów, a ich twórcy otrzymali po 25 tysięcy dolarów na sfinansowanie dalszego rozwoju swoich aplikacji. Runda finałowa zakończyła się ogłoszeniem dziesięciu zwycięzców, którzy otrzymali po 275 tysięcy dolarów. Dodatkowo dziesięć drużyn otrzymało po sto tysięcy dolarów.

23 września 2008 roku zaprezentowano pierwszy telefon pod kontrolą systemu Android. Był to HTC Dream znany także jako T-Mobile G1, a w Polsce jako Era G1. Urządzenie odniosło sukces komercyjny, podobnie jak wiele kolejnych telefonów z systemem Android. Według danych serwisu statcounter.com Android w marcu 2020 roku stanowił ponad 72% rynku urządzeń mobilnych. Jest także najpopularniejszym systemem operacyjnym na świecie, uwzględniając wszystkie platformy (m.in. komputery) i zajmując ponad 38% rynku. W chwili premiery Android rywalizował m.in. z Windows Mobile i Symbianem, tych systemów już od dawna nie ma w zestawieniach. W 2009 roku odbyła się druga edycja konkursu „Android Developers Challenge”.

Zwycięzcy Android Developer Challenge I

  • cab4me (Konrad Huebner, Henning Boeger) – zamawianie najbliższej taksówki;
  • CompareEverywhere (Jeffrey Sharkey) – porównywarka cen produktów w pobliskich sklepach;
  • Ecorio (Jeff Kao, Gary Pong, Robert Lam, Taneem Talukdar) – planowanie codziennych przejazdów z oceną ilości emitowanych w ten sposób gazów cieplarnianych;
  • GoCart (Rylan Barnes) – skanowanie kodu kreskowego produktu aparatem fotograficznym telefonu i porównanie cen w internetowych i pobliskich sklepach;
  • Life360 (Chris Hulls, Dilpreet Singh, Luis Carvalho, Phuong Nguyen, Steve Potell) – lokalizowanie na mapie swojej rodzinę i znajomych;
  • Locale (Carter Jernigan, Clare Bayley, Jasper Lin, Christina Wright) – zaawansowane ustawienia telefonu uwzględniające miejsce, w którym się znajdujemy;
  • PicSay (Eric Wijngaard) – łatwy w użyciu edytor zdjęć;
  • Softrace (Staffan Kjellberg, Thomas Kjellberg) – wspomaganie treningu;
  • TuneWiki (TuneWiki Inc.) – zaawansowany odtwarzacz plików audio i video, obsługa i wyszukiwanie tekstów, lista przebojów uwzględniająca pozycję geograficzną melomana;
  • Wertago (Kelvin Cheung,Teresa Ko, Peter Ree, Robert Sarvis, Douglas Yeung) – wyszukiwanie imprez według lokalizacji.
Artykuł: Teoria emocji kolorów

Teoria emocji kolorów

Artykuł: DRAM Speculative Leadoff

DRAM Speculative Leadoff

Artykuł: Burst Mode DMA

Burst Mode DMA

Artykuł: Tryby DMA

Tryby DMA

Artykuł: DMA w kontekście historycznym

DMA w kontekście historycznym

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły