Przejdź do treści

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie

Adi Szamir

środa,

Adi Szamir

6 lipca 1952 roku urodził się zasłużony dla rozwoju kryptografii asymetrycznej współtwórca algorytmu Rivest – Shamir – Adleman (RSA).

Urodził się w Tel Awiwie. Studiował matematykę na Uniwersytecie Telawiwskim. W Instytucie Naukowym Weizmanna w Rechowot zdobył tytuł magistra informatyki. Na tej samej uczelni w 1977 roku obronił doktorat. Krótko pracował na angielskim Uniwersytecie w Warwick. Następnie wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Prowadził badania w Massachusetts Institute of Technology. Na początku lat osiemdziesiątych wrócił do Izraela, gdzie pracował na wydziale matematyki i informatyki w Instytucie Naukowym Weizmanna.

Wniósł duży wkład w rozwój kryptografii asymetrycznej. Opracował kilka algorytmów kryptograficznych. Jest jednym z najbardziej znanych twórców kryptografii wizualnej. Wspólnie z Eli Bihamem opracował metodę ataku kryptologicznego nazywaną kryptoanalizą różnicową. Po opublikowaniu prac Bihama i Shamira w 1990 roku amerykańska agencja wywiadowcza National Security Agency oświadczyła, że ta metoda jest jej znana od lat siedemdziesiątych.

Najbardziej znanym osiągnięciem Szamira jest opracowany wspólnie z Ronem Rivestem i Leonardem Adlemanem algorytm RSA (Rivesta-Shamira-Adlemana). Jest to najczęściej na świecie używany algorytm z kluczem publicznym. Świadomie lub nie, z tą metodą zatknął się każdy użytkownik Internetu. RSA to jeden z pierwszych algorytmów kryptograficznych z kluczem publicznym. Podobny algorytm w 1973 roku opisał angielski matematyk Clifford Cocks pracujący dla brytyjskiej agencji wywiadowczej, jednak jego prace były utajnione do 1997 roku. W 2002 roku Leonard Adleman, Ronald Rivest oraz Adi Szamir otrzymali Nagrodę Turinga „za pomysłowy wkład w uczynienie kryptografii asymetrycznej użytecznej w praktyce”.

Artykuł: DRAM Speculative Leadoff

DRAM Speculative Leadoff

Artykuł: Burst Mode DMA

Burst Mode DMA

Artykuł: Tryby DMA

Tryby DMA

Artykuł: DMA w kontekście historycznym

DMA w kontekście historycznym

Artykuł: Bezpośredni dostęp do pamięci

Bezpośredni dostęp do pamięci

Nasze technikum

Technik informatyk

Szkoły dla dorosłych

Nasza szkoła

Pełna oferta edukacyjna

Oferta szkoły