
czwartek,
Gra szyfrów
Nadrabiamy braki w lekturach szkolnych... ale tym razem z klawiaturą i myszką! Technicy informatycy przenieśli się do świata „Gry szyfrów” – jednej z pierwszych gier komputerowych, które oficjalnie trafiły na listę lektur uzupełniających!
Dla tych, którzy jeszcze nie wiedzą – w 2023 roku, na mocy rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki, dwie gry wideo zostały uznane za wartościowe pod względem edukacyjnym i dołączyły do grona szkolnych lektur. „Gra szyfrów” to nie tylko emocjonująca rozgrywka, ale też świetny pretekst do rozmów o historii, szyfrowaniu i etyce informacji.
Wykorzystywanie gier komputerowych jako lektur szkolnych to innowacyjne podejście do edukacji, które łączy nowoczesne technologie z klasycznymi celami dydaktycznymi. Gry takie jak „Gra Szyfrów” czy „This War of Mine”, które zostały oficjalnie wprowadzone na listę lektur uzupełniających przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w 2023 roku, oferują nie tylko angażującą rozgrywkę, ale też głęboką warstwę narracyjną i moralną. Dzięki temu uczniowie mogą doświadczyć historii, etyki czy psychologii w sposób interaktywny i emocjonalny, co sprzyja lepszemu zrozumieniu i zapamiętywaniu omawianych treści.
Takie podejście zmienia również sposób myślenia o edukacji – przestaje ona być wyłącznie przekazem wiedzy teoretycznej, a staje się doświadczeniem. Gry uczą analizy, krytycznego myślenia, empatii i podejmowania decyzji pod presją. Uczniowie, zamiast biernie czytać, stają się uczestnikami opowieści, co sprzyja większemu zaangażowaniu. Włączenie gier do programu nauczania to również ukłon w stronę współczesnych zainteresowań młodzieży i próba budowania mostów między światem szkoły a światem cyfrowym, w którym młodzi ludzie funkcjonują na co dzień.