CKZiU Mrągowo 2022
Otwarcie w okolicach Bostonu kolei konnej Granite Railway długości 4,8 km dla przewozu bloków kamiennych z kamieniołomu do portu na rzece Neponset, szyny drewniane z nakładką żelazną o rozstawie 1524 mm.
Przedsiębiorstwo Baltimore and Ohio Railroad staje się pierwszym publicznym przewożnikiem, do pokonywania 21-kilometrowego odcinka między Baltimore i Ellicott’s Mills przez wagony pasażerskie wykorzustywano konie.
Firma South Carolina Canal and Rail Road Company uruchamia linię obsługiwaną przez parowozy.
Pierwsza regularnie używana linia z trakcją parową, był to odcinek pod Charleston obsługiwany przez South Carolina Canal & RR Co.
Otwarcie przez Mohawk and Hudson RR linii między Albany i Schenectady w stanie Nowy Jork obsługiwanej przez parowóz DeWitt Clinton.
Na ośmiokilometrowej linii podmiejskiej w Nowym Orleanie wykorzystywano parowozy zamiast koni.
Uruchomienie pierwszego odcinka New York and Harlem RR w Nowym Jorku, prawdopodobnie była to pierwsza kolej uliczna na świecie.
Otwarcie linii Camden & Amboy RR w Filadelfii.
Uruchomienie połączenia kolejowego między Filadelfią i Nowym Jorkiem, podróż wymagała przeprawy statkiem przez rzekę Hudson.
Otwarci w Bostonie kolei Boston & Lowell RR wykorzystującej pierwszy kolejowy most zwodzony w Stanach Zjednoczonych.
Baltimore & Ohio RR otwiera linię otwiera linię Relay – Waszyngton, dzięki czemu powstaje połączenie kolejowe między Baltimore a Waszyngtonem.
Podczas wojny secesyjnej kolej zyskuje znaczenie strategiczne.
Stany południowe wprowadzają jako obowiązujący standard rozstaw szyn 1524 mm.
Uruchomiono Pierwszą Kolej Transkontynentalną łączącą wschód USA z wybrzeżem Pacyfiku.
Southern Pacific RR otwiera linię San Francisco – Bakersfield – Los Angeles.
Uruchomienie drugiej linii transkontynentalnej.
Stany południowe wprowadzają rozstaw szyn 1448 mm czyli tzw. rozstaw normalny (stosowany do dziś np. w polskiej sieci kolejowej).